Van websitebezoeker naar Klantcontact
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe krijg je meer klantcontacten?

Een nieuwsgierigmakende en aandachttrekkende
landingspagina die geïnteresseerde mensen
in actie zet contact op te nemen

Wat heb je nodig om in contact te komen met geïnteresseerde mensen voor jouw product of dienst?

  • Een aandachttrekkende en nieuwsgierigmakende tekst die uitnodigt om zich in jou te verdiepen
  • Een informatiebron die mensen kunnen downloaden en waarmee ze direct al door jou geholpen zijn.
  • Een super onderscheidende beschrijving van wat je doet en voor wie zodat je een hogere positie in google krijgt.

Het klinkt logisch. Maar de praktijk is anders.

Ik merk dat deze drie basisvoorwaarden om zichtbaar te zijn en gevonden te worden ontbreken. Ondanks forse investeringen in een website of het volgen van trainingen en webinars leuk het onvoldoende om de resultaten te boeken die worden beloofd. 


Waarom lukt dat nog niet terwijl het zo logisch klinkt?

De reden dat het moeizaam gaat, ondanks dat er veel tijd en aandacht aan geschonken wordt, is dat de aandacht aan de verkeerde dingen wordt gegeven. 


Eigenlijk zijn er drie onderdelen waar je focus op moet liggen. Op het snijvlak van die drie onderdelen ligt het resultaat van je inspanningen. 


De drie onderdelen die je nodig hebt om klantcontacten te gaan leggen zijn:
  • Techniek
  • Content
  • Strategie

1. De techniek om met klanten in contact te komen.


Uit onderzoek naar honderden websites kom ik steeds hetzelfde probleem tegen. Er is geen mogelijkheid gecreëerd dat bezoekers waardevolle informatie kunnen ontvangen.


Een website is allang geen visitekaartje meer of een digitale brochure. Een website is een plaats waar mensen die zich oriënteren informatie kunnen vinden die aansluit bij hun zoekvraag of oriëntatie. 


Uit gesprekken met tientallen ondernemers hoor ik die dezelfde frustratie keer op keer. Ze vragen zich letterlijk af waarom ze überhaupt een website hebben. Ze weten dat het moet maar als ‘zo’n ding” niets oplevert wat heb je er dan aan? 


Er komen geen contacten tot stand via de website. 


Als je een specialist naar een website laat kijken dan zijn er altijd verbeteringen te realiseren op bijvoorbeeld de structuur, de navigatie of SEO. 


De uitstraling is vaak iets persoonlijks en een kwestie van smaak. 


Daar ligt het eigenlijk niet direct aan dat er geen contactformulieren worden ingevuld of afspraken worden gemaakt. 

Waar ligt dat aan?

Het ligt aan het allerbelangrijkste pagina van de website.
De landingspagina. 


De landingspagina is het moment in de oriëntatie fase van de klant waarop deze beslist om een informatie te gaan inwinnen. 

De landingspagina is de link die getoond wordt in een bericht op Facebook.

De landingspagina is de regel die je zit als je gevonden wordt in Google.


De landingspagina is het moment waarop een klant het vertrouwen uitspreekt om zijn/haar naam en email adres achter te laten in ruil voor waardevolle en relevante informatie op hun zoekvraag of oriëntatie. 


Een landingspagina is de plek om van een websitebezoeker klant te maken


Een landingspagina die converteert, dus het feit dat mensen daadwerkelijk hun gegevens gaan invullen, is opgebouwd volgens een aantal spelregels. Er zijn tussen 10 en 15 elementen waar een landingspagina aan moet voldoen om enerzijds goed te converteren en anderzijds goed gevonden te worden in google. 


De landingspagina is het moment waarop een klant het vertrouwen uitspreekt om zijn/haar naam en email adres achter te laten in ruil voor waardevolle en relevante informatie op hun zoekvraag of oriëntatie. 


Een landingspagina is de plek om van een websitebezoeker klant te maken

2. De Content
Het tweede doorslaggevende aspect om met klanten in contact te komen is content. Content is de waardevolle en relevante informatie die je deelt met je doelgroep. Je toont content aan mensen die interesse hebben of die je stimuleert om interesse te krijgen met als doel om ze te helpen.


Mensen die geholpen zijn met jouw tips, antwoorden en adviezen gaan je onthouden, je volgen, je vertrouwen en uiteindelijk geloven. 


Op je landingspagina ga mensen content aanbieden die ze kunnen downloaden. Dit noemen we een klantmagneet. 

Er zijn vele vormen van klantenmagneten mogelijk zoals 

Een e-boek

Een video

Een voucher

Een whitepaper

Een checklist

Een enquête of quiz


De uitstraling van deze content moet aansluiten bij het gevoel dat je probeert op te bouwen op je landingspagina. 


Er wordt wel content gemaakt, zoals blogs en zelfs video’s. De content kan nog veel beter scoren als die gericht is het op beantwoorden van vragen de bezoeker. 


Content is de verbinding tussen de bezoeker en de ondernemer. 


Ook hier is taalgebruik weer alles bepalend. Mensen beslissen in minder dan een seconde of ze gaan lezen. De titel en subtitels moeten zo geformuleerd zijn dat ze aansluiten bij hun (onbewuste) behoefte. 


Het gebeurd zelden dat een titel in een keer goed is. Er gaat een proces van testen van varianten aan vooraf alvorens je merkt dat het de juiste uitstraling heeft waar mensen op reageren.

3. De Klantstrategie

Het derde onderdeel dat bepaalt of mensen naar een landingspagina toegaan en ook daadwerkelijk op die landingspagina iets gaan doen, is de strategie die je gekozen hebt om de aandacht te vestigen op die landingspagina. 


Onderdelen van je strategie zijn o.a.


  • De doelgroep die bij je past
  • Het medium dat je gebruikt
  • Het platform wat je kiest


Zomaar wat berichten maken en plaatsen heeft gewoon geen zin. Als je dan ook nog eens geld stopt in het promoten van dergelijke berichten dan ben je echt geld aan het weggooien. Zonde en dus niet doen.


Met een goede plan dat is ontstaan vanuit een overdachte klantstrategie verhoog je de kans van slagen om met mensen in contact te komen. 

Je laat de juiste berichten met de juiste uitstraling zien aan de juiste mensen op de juiste plek. 


Dat is de basis van het succes van het opbouwen van klantrelaties via het internet.
Dat is de basis van het opbouwen van een e-mail lijst

Dat is de basis van een contentstrategie gebaseerd op inhoud en helpen. 

Wil je meer klantcontacten?  

Webinar: Hoe maak je een landingspagina die klantcontacten oplevert?

Ontdek de 15 elementen van een onweerstaanbare landingspagina die van websitebezoeker klanten maakt.

Wij maken gebruik van cookies.