Page content

article content

Hoe vinden mensen je website

Hoe vinden mensen je website?
Want je kan natuurlijk een prachtige website maken met mooie kleuren en een mooi logo.

Maar als niemand je vindt. Wat heb je er dan aan?

Waarom maak je eigenlijk een website? Want ook dat is wel goed om even bij stil te staan.

Als ik trainingen geef over dit onderwerp, dan adviseer ik altijd om de website als laatste te maken.

De reden om dat te doen is dat je eerst heel goed moet nadenken over:

  • Wie ga ik helpen?
  • Waarmee ga ik ze helpen?
  • Welke probleem help ik oplossen?
  • Wat kunnen mensen bij me kopen?

Als mensen iets willen kopen, dan doen ze dat met een reden. En die reden is dat ze iets in hun leven willen verbeteren, zoals bijvoorbeeld:

  • Ze willen hun leven leuker maken, of
  • Ze willen zich gezonder voelen, of
  • Ze willen zich lekkerder voelen, of
  • Ze willen zich zekerder voelen

Zoals zij zich beter voelen, omdat zij iets bij een notaris (of een advocaat) hebben geregeld. Bijvoorbeeld het opstellen van een testament, of een samenlevingscontract.

“Dat hebben we goed geregeld”. Dat geeft een gevoel van zekerheid. Om o.a. die reden gaan mensen iets doen.

Dus de vraag aan jou als ondernemer is: Wat doe je precies en wie help je? En waarmee help je ze?

Om daar eens goed over na te denken, daar ben je dan wel eventjes mee bezig. Vandaar ook mijn advies om als starter je website als laatste te maken. Ga eerst bovenstaande vragen maar eens goed uitwerken.

Maar goed, veel mensen hebben al een website. Laten we daar eventjes met een soort van kritische blik naar gaan kijken.

Wat bepaalt of een website goed is of niet?
Er is maar één maat die bepaalt of jouw website het goed doet, of niet? En dat is of je bezoekers krijgt.

En als je bezoekers krijgt, doen die dan ook iets?

  • Kunnen ze iets downloaden?
  • Gaan ze iets bij je bestellen?
  • Plannen ze een afspraak via je contactformulier?

Die dingen bepalen of jouw website goed is, of niet.
Of je veel interactie krijgt met mensen.

Reageren zij bijvoorbeeld op een blog dat je geschreven hebt?
Schrijven ze een comment onder het blog?

Dat is de enige maat die bepaalt of jouw website het goed doet of niet. Niks anders, de klanten bepalen.

Zo eenvoudig is het eigenlijk

Dat is soms best lastig. Je vindt je website zelf heel mooi. Maar eigenlijk is dat helemaal niet waar het om gaat.
Het gaat erom wat je klanten ervan vinden. En vooral wat ze er doen. Welke actie vindt op je site plaats?

Vindbaarheid
Er zijn onder meer 3 belangrijke dingen die helpen om te zorgen dat mensen jouw website vinden.

Google.
Google is natuurlijk in de context van je website wel belangrijk. Dat is toch de plek waar we allemaal naar toe gaan om te zoeken.

En Google vindt het belangrijk dat de zoeker of de bezoeker een waardevolle ervaring heeft.

Het gaat Google om de “user experience”.

  • Dat is te gek, dat is leuk.
  • Daar heb ik iets aan
  • Dat is gaaf.

De bezoeker blijft dan plakken. Google kijkt ook naar de tijd die mensen op een website blijven. Dat zegt iets over de waarde van de website.

De relevantie
Is het allemaal interessant en is het ook interessant voor de juiste mensen?

Heel belangrijk is dat je een keuze gaat maken voor
een Kreet
een Woord
een Thema.

En die vervolgens als kapstok gaat gebruiken voor de rest van de opbouw van je site.

Mensen gaan je vinden als je een keuze maakt voor een onderwerp, zoals bijvoorbeeld:

  • marketing
  • psychologie
  • gezondheid
  • hypotheek
  • autoverkoop
  • recepten
  • koffiezet automaten.

Het maakt niet uit. Als je maar een keuze maakt voor 1 ding. Dat jouw website de plek is die als het ware een soort encyclopedie is.  De Wikipedia over jouw onderwerp. Waar mensen alles kunnen vinden over dat ene thema, over dat ene ding.

Dat genereert dan het verkeer naar die plek.

Dat is dus heel belangrijk, dat je een keuze maakt voor 1 ding.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van SEO, search engine optimization.
Dit is het optimaliseren van je website in relatie tot de mensen die jouw site willen vinden.

Dat wat zij zoeken aansluit bij wat ze vinden.

Hoe maak je je site zó, dat die goed in Google wordt gevonden en tevens hoog in Google komt?

Zoekwoord
Het draait om meerdere dingen, maar één van de belangrijkste is het zoekwoord.

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn
Hoe specifieker en duidelijker, des te beter word je gevonden.
Een goed voorbeeld is een blog met een optimalisatie voor een zogenaamd keyword.

In een ander blog kom ik nog terug op het gebruik van zoekwoorden.

Maar onthoud altijd wat nummer één staat: De ervaring van de klant, de zogenaamde gebruikservaring. Die bepaalt of een blog hoger in de ranking komt bij Google, meer dan alleen het zoekwoord.

Staar je ook niet blind op dat ene zoekwoord. Er zijn zoveel facetten en zoveel factoren die van invloed zijn.
Maak je daar ook vooral niet te druk over, want het is allemaal veel te technisch en veel te ingewikkeld.
Dat is ook helemaal niet nodig. Houd het alsjeblieft heel simpel.  En houd het menselijk en praktisch.

Belangrijk is dus om een keuze te maken voor het thema van je site

Waar ben jij goed in?
Waar wil je graag dat mensen jou op vinden?

Maak een keuze voor een zoekwoord en zoek dan gerelateerde zoekwoorden. Dus woorden die horen bij dat onderwerp. Dat helpt ook om je status als expert te verhogen.

2. Content
Het tweede speerpunt om gevonden te worden is content.
De definitie van content is waardevolle en relevante informatie.

Content kun je natuurlijk op allerlei manieren maken.

Een aantal voorbeelden van content:

  • Facebook live uitzending
  • Een blog
  • Quotes kunnen ook content zijn

Er zijn allerlei soorten, in allerlei variaties. Maak content waar jij je lekker bij voelt en wat je makkelijk afgaat.

Het doel is dat mensen jou leren kennen, hoe jij bent.
En dat ze ook een verband leggen met jouw specialisme.

Het moet in gedachte zo gaan dat ze bij een bericht denken: “Hé, wacht even dit is Karin, of Marieke. En jij vertelt over dat onderwerp.”.

Het maakt niet uit in welke vorm je content maakt. Dit kan video zijn, tekst via een blog of audio via een podcast. Het hoofddoel is dat je mensen in de gelegenheid stelt om jou te leren kennen.

We hebben een zoekwoord
We hebben content.

Het derde onderwerp om gevonden te worden is de naam van je website.

3. Websitenaam

Probeer een websitenaam te verzinnen die aansluit bij de zoekvraag van de zoekers.

Vaak zie je hele ingewikkelde namen die alleen begrepen worden door degene die de naam bedacht heeft.
Mensen gaan je niet vinden. Zelfs Google, ondanks dat die heel slim is, gaat je ook niet vinden.

Enkele aandachtspunten:

  • Pas op met namen
  • Met combinatie van letters en getallen
  • Streepjes in het midden
  • Houd het simpel

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van je product of dienst. Maar ben je zelfstandige, dan ben je ook het gezicht van het bedrijf.

Ik zou je dan adviseren om vooral je eigen naam te gebruiken.

Heb je een heel specifiek product?
Wat in dat product lost iets op?

Zet dat dan daar neer!

Verkijk je niet op bijvoorbeeld hele grote merken als Coolblue of Philips. Dat soort bedrijven zijn echt merken. Die bedrijven merken besteden enorm veel budget aan het letterlijke branden van het merk.

Daar kunnen wij natuurlijk als gewone ondernemers niet tegenop en dat moet je ook niet willen.

Jij bent je merk. Gebruik je eigen naam als merk.

Mensen zoeken mensen en oplossingen en namen van bedrijven. De naam van jou is de naam van je website waar je op gevonden wil worden

Samenvatting

  1. Thema plus zoekwoord.
  2. Waardevolle content over dat specifieke thema.
  3. De naam van je website.

Maak een naam van je eigen naam of een naam die heel klip en klaar duidelijk maakt wat het product is.
En dat is eigenlijk de uitdaging waar we voor staan, om daarmee aan de slag te gaan.

We spreken in dit blog over hoe mensen je weten te vinden,  omdat je website een middel is om in contact te komen met mensen.

Dat is wat ik connectie noem.
Connectie is de verbinding die je dus zoekt. De verbinding met de mensen die jij graag als klant wil hebben. Dát is waar het om moet gaan.

Stel die mensen, die jij graag als klant wil hebben, in de gelegenheid jou te leren kennen.
Zodra dat gebeurt, dan ontstaat de verbinding, dan breng je ze naar die plek toe waar ze nog meer informatie kunnen krijgen.

Waarom maak je website?
Wat kunnen mensen daar vinden?
Wat kunnen mensen daar letterlijk krijgen?
Wat kunnen ze daar kopen?

En dat is altijd gericht op:

Waar wil ik geen last meer van hebben?
Wat wil ik graag ervaren?
Wat wil ik nooit meer meemaken?

En dat is de reden waarom mensen op zoek gaan.

Om mensen naar je website te krijgen kun je ze bijvoorbeeld via social media interesseren.
Ook daar ontstaat dan een verbinding. Die tussen je website en je social media.

In die berichten kun je woorden en beelden gebruiken die aansluiten bij de zoekvraag.

Over die verbinding gaat het e-boek, Hoe krijg je meer mensen naar je website en hoe maak van je van een websitebezoeker een klant?

Je kunt dit boek downloaden via raymondgruijs.nl/boek/

Veel succes

Comment Section

0 reacties op “Hoe vinden mensen je website

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: