Page content

Hoe maak met je deze 4 stappen in 2016 een geweldige sprong voorwaarts?

article content

Hoe maak met je deze 4 stappen in 2016 een geweldige sprong voorwaarts?

Schermafbeelding 2015-12-18 om 21.17.28Hoe is 2015 voor jou verlopen? Als je binnen 2 seconden zou moeten antwoorden, wat is dan het eerste wat in je opkomt? Is dit een positief gevoel, een teleurstelling, trots of juist zorgen?
We hebben de neiging om met name te kijken naar de dingen die beter kunnen of die niet zo goed zijn gegaan. Onterecht, want je hebt nieuwe ervaringen opgedaan, pogingen ondernomen om zaken goed vlot te trekken, plannen uitgewerkt, etc. En natuurlijk zullen er punten ter verbetering zijn of zaken die je door de ervaring hebt opgedaan, nu anders aan zou pakken.

In dit blog wil ik je laten zien dat je met 4 stappen een structuur neerzet waarmee je 2015 met een goed gevoel afsluit en in 2016 gestructureerd (nog)betere resultaten gaat behalen.

De 4 stappen zijn:
Vier je successen
Haal de bezem door je producten en processen
Zie je resultaten voor ogen
Schematiseer de uitvoering van je plan

1. Vier je successen!

Pak pen en papier, zet een rustgevend muziekje op wat de creativiteit stimuleert, en schrijf minstens 10 dingen op die:

  • je hebt bereikt
  • hebt ontdekt
  • hebt ervaren
  • voor het eerst heb meegemaakt
  • die fantastisch hebben gewerkt
  • het meest hebben opgebracht
  • de meeste impact hebben gerealiseerd
  • de grootste reactie hebben gegeven
  • je het meeste plezier hebben gebracht
  • je nooit meer zal vergeten
  • je nog steeds heel blij maken

Het hoeven zeker niet alleen zakelijke dingen te zijn. Het mogen, of misschien moeten het juist ook privé dingen zijn.

Download: Hoe maak met je deze 4 stappen in 2016 een geweldige sprong voorwaarts?
Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis het artikel
Wij hebben ook een hekel aan spam

2. Haal de bezem door je producten of processen

Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je met 20% van de producten of diensten die je aanbiedt, 80% van je marge zou behalen? Ik zie zo vaak dat bedrijven een scala aan producten hebben die allemaal een specifieke aanpak en proces behoeven. Elke aanpassing en specifieke eis maakt een proces moeilijk te kopiëren of verdubbelen. Winstgevendheid van een business zit in de mate van systematiseren, automatiseren en schalen. Herhaal en versterk wat werkt. Wat gebeurt er in de praktijk vaak? Een product loopt lekker en het team of ondernemer ziet kansen om een andere behoefte van de potentiële klant ook in te vullen. Voor je het weet ontstaat er een “plank” vol met producten en wordt het onoverzichtelijk. Hoe manage je de winstgevendheid en de verbetering van het marketingproces? Focus je op 1-4 producten maximaal en beheers daar het volledige proces van.

De drie peilers van het volledige proces bestaan o.a. uit:

Schermafbeelding 2015-12-18 om 20.49.20

Als je deze drie peilers combineert ontstaat er een sweetspot waar je het beste je aandacht op kunt richten. Hieruit komt naar voren welk product de meeste marge heeft, waar klanten het meest mee geholpen zijn en wat je het kunt realiseren.

3. Zie de resultaten voor ogen

Taaltechnisch klinkt het gek, maar probeer je voor te stellen hoe het zou zijn als je plannen gerealiseerd hebt. Dus maak een ervaring in de toekomst alvast mee. Dat is geen fantasie, maar een concrete vastberadenheid om je doelen te realiseren, ongeacht wat daar voor nodig is.
Je kunt dit doen aan de hand van de volgende drie vragen:

  1. Waarin ben je gegroeid?
  2. Welke ervaring heb je gehad?
  3. Wat heb je toegevoegd aan je omgeving en de wereld?

Men zegt wel eens droom groot, dream Big. Maar als nuchtere Hollanders plaatsen we daar kanttekeningen bij. Toch leert de ervaring en onderbouwt de wetenschap het gedrag, dat als we een doel stellen wat net even buiten ons voorstellingsvermogen ligt, we manieren gaan zoeken om dat doel toch te bereiken. Zeker als we overtuigd zijn van de haalbaarheid. Die uitdaging stimuleert en activeert ons tot actie en maakt dat we grenzen gaan overschrijden. We leren en gaan nieuwe ervaringen opdoen. We ontdekken die we eerder nog niet wisten en waarvan we niet wisten dat we dit in ons hadden. En zo stellen we steeds onze mogelijkheden naar boven toe bij en worden we zekerder van onze capaciteiten.

Schermafbeelding 2015-12-18 om 21.12.08

4. Schematiseer de uitvoering van je plan

Creëer een plan om zo productief mogelijk te zijn en te komen tot een werkproces wat het meeste resultaat geeft. Op welk moment van de dag wil je de creativiteit uit je vingers laten vloeien? Wanneer kun je het beste waardevolle informatie produceren voor interne kwaliteitsverbetering of als basis voor de marketing en zichtbaarheid van het bedrijf?
Op welk moment van de dag heb je het meeste succes bij je klanten en voer je acquisitie gesprekken? Combineer het schema ook met de thuissituatie, kijk bijvoorbeeld naar wanneer je zou willen sporten

Schermafbeelding 2015-12-18 om 21.01.10
Het werkt goed als je per idee 4 stappen definieert:

Wat is het product, welke probleem help ik oplossen en voor wie help ik het oplossen?
Waar bevinden mensen waarvan het product het probleem oplost zich en hoe kan ik ze bereiken?
Hoe wordt mijn boodschap bij de juiste mensen zichtbaar en waar kan ik naar toe sturen om meer te leren over de oplossing voor de problemen van deze eem?
Hoe kan ik een systeem maken waarmee ik ze regelmatige informatie verstrek en een band opbouw?
Wat is het moment in de “klantreis” dat ik ze een aanbod kan doen wat zo goed is dat ze eigenlijk geen nee kunnen zeggen?

Je kunt deze stappen bij de jaarlijkse evaluatie uitvoeren en als basis laten gelden voor de plannen voor volgend jaar. Je kunt deze stappen ook toepassen om maandelijks of per kwartaal te onderzoeken of je nog op de koers ligt die je had uitgestippeld.

Heel veel succes en laat me weten of je met deze vier stappen keuzes hebt kunnen maken en wat die je hebben opgeleverd.

Raymond Gruijs

Download: Hoe maak met je deze 4 stappen in 2016 een geweldige sprong voorwaarts?
Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis het artikel
Wij hebben ook een hekel aan spam

Comment Section

0 reacties op “Hoe maak met je deze 4 stappen in 2016 een geweldige sprong voorwaarts?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: