Challange Naamsbekendheid Tip 4: Vakbeurs

De Vakbeurs

Recent hebben we deelgenomen aan de vakbeurs InzetopMaat. Dit was een vakevent over duurzame inzetbaarheid. 

De beurs richt zich op:

  • HR Medewerkers
  • Managers
  • OR leden
  • Preventiemedewerkers
  • Coaches en adviseurs

In de jaren 90 was het gewoon om via een beurs in contact te komen met nieuwe klanten. We noemden dat de BedrijvenContactDagen. Tegenwoordig is dat een stuk minder door de intrede van het internet. 

Desalniettemin is deze off-line manier van naamsbekendheid verhogen belangrijk en nuttig. 


   


Naast de contacten op de dagen zelf heb ik 2 workshops gegeven en 1 keynote presentatie. Dit zijn de momenten om de relatie aan te gaan met de bezoekers. Zoals ik in de eerste video vertelde is naamsbekendheid opbouwen vooral werken aan de relatie. Dat hebben we zeker gedaan.


Een tweede resultaat is dat we de beschikking hebben over ruim 900 email adressen van de mensen die zich hebben ingeschreven. De naam van de organsiatie, de deelnemer en de functie van de deelnemer. Met de kennis die we nu hebben over opvolging via email en social media kunnen we over een langere periode deze mensen informeren over de dienstverlening. We gaan echt zorgen dat we " op het netvlies" van deze mensen komen. 


Een beurs bezoeken doe je dus om meerdere redenen:

  • Zichtbaar zijn
  • Mensen leren kennen
  • Andere standbemanning leren kennen
  • Email adressen verzamelen om de follow up te doen
  • Inhoudelijke presentaties geven zodat men ziet wat je kan en doet
  • Marktonderzoek doen, wat is de behoefte van de bezoekers

Dat laatste heeft ons zeker inzichten gegeven over de welke boodschap we gaan brengen die goed aansluit bij de behoefte van de bezoekers. Daar waren we anders niet zo snel achter gekomen.