Challenge Naamsbekendheid Tip 2: De Krant

Bouw een relatie op met een journalist

Al jaren heb ik een goede relatie met een journalist van het Noord Hollands Dagblad (NHD). De aanleiding voor het contact was de presentatie van mijn eerste boek. Ik heb in de krant gezocht naar de journalist die artikelen schrijft over en voor ondernemers. Vervolgens heb ik die journalist geinformeerd over mijn boek.


Waar je altijd even bij stil moet staan is het belang van de journalist. Natuurlijk heb je een eigen belang, maar de journalist is alleen bereid om voor jou iets te doen als het hem ook ondersteunt. Als het voor hem en de lezers van de krant ook relevant is. Mijn boek was zeker relevant en hij heeft daar een artikel over geschreven.


Het tweede contact kwam tot stand uit frustratie. Op zaterdag stonden er artikeltjes in de krant van werkzoekende mensen. De CV's van die mensen hadden het niveau van: " ik ben Piet, en dit kan ik niet. Ik zoek allang naar werk, maar het is er niet. Geef me wat je hebt dan ben ik van de straat. En verder zien we wel hoe het gaat". 

Of : Ik heb in mijn leven alles gedaan, dus u heeft vast wel een baantje voor me". 

Ik kon dat niet langer aanzien en heb die journalist gebeld en een voorstel gedaan. Ik ga 35 mensen een dag gratis trainen en hoe ze zich moeten profilieren als jullie als NHD voor de publiciteit en een zaaltje zorgen. Zo is geschiedt. 

Ik heb veel publiciteit gehad waar ik later, bij bezoeken aan bedrijven nog steeds van hoor. Dit was ongeveer 3-4 jaar geleden.


Het grappige is dat ik op die ervaring nog steeds kan terugvallen. Op 10 november j.l. heb ik 2 workshops gegeven op het Netwerkcafe. Een initiatief om werkzoekende 50+ vooruit te helpen. Ik heb dat met veel plezier gedaan. Ik tevens aangeboden om nogmaals voor een grote groep dat te doen. Ik ga dan een training geven in het Zaantheater. Wauw dat is gaaf om te doen. En ik weet zeker dat daar ook weer nieuwe contacten uit voort vloeien. 


Vlak voor de zomervakantie van 2017 heb ik de journalist wederom gecontact. Ik wilde hem informeren over coachopleiding en de naamswijzing van ARBO West naar Baanzinnig. Hij vond dat wederom interessant en hij heeft er een mooi artikel over geschreven. Dit artikel gebruik ik weer als onderdeel van de contentstrategie. 


Je kunt het artikel hier lezen. 

Raymond