Challenge Naamsbekendheid Tip 1: Doel

Doel

Naamsbekendheid is een belangrijke randvoorwaarde voor het laten groeien van je coachbedrijf. 



  • Hoe werk je aan je naamsbekendheid? 
  • 
Hoe lang werk je aan je naamsbekendheid?
  • Wanneer begint naamsbekendheid klanten op te leveren?
  • Wat is de meest efficiënte manier om naamsbekendheid op te bouwen?


Allemaal vragen die heel terecht zijn. In dit artikel ga ik je helpen met het opbouwen van je naamsbekendheid. We doen dit met een doel: door het vergroten van je naamsbekendheid gaan we ervoor zorgen dat mensen in je geïnteresseerd raken.

Die interesse is een voorwaarde om mensen te veranderen in betalende klanten. Dit proces vraagt tijd.
We noemen dit proces de klantreis.

Een klant maakt letterlijk een reis door jou te gaan volgen. Hij wordt zich enerzijds steeds meer bewust van het feit dat hij iets in zijn leven wil veranderen of verbeteren. Anderzijds neemt zijn interesse in jou toe. Hij herkent in jou de persoon die hem kan gaan helpen om zijn wens tot verandering of verbetering te realiseren.


In 7 stappen meer naamsbekendheid voor meer klanten


Stap 1: Content als basis voor naamsbekendheid

Het begint met bewustwording. Hoe maak je de mensen die jij wilt helpen ervan bewust dat jij degene bent die ze kan helpen? 
Dit doe je door kennis te delen. In de marketingwereld wordt dit content genoemd. Content staat voor waardevolle en relevante informatie.

Waardevol omdat het informatie is waar je bij wijze van spreken geld voor kunt vragen. Echte, super leerzame feiten en tips waar de lezer zich in herkent en die een “oh ja” ervaring oproepen. Een gevoel van: “Hé dat gaat over mij, laat ik eens verder lezen”.

De lezer wordt zo enthousiast over wat je geschreven hebt dat hij het gaat doorvertellen aan mensen in zijn omgeving. “Dit moet je ook even lezen, dat zijn super handige tips”.

Voor het delen van content kun je een blog gebruiken, een video training opnemen of een webinar organiseren. 


Stap 2: Naamsbekendheid is bouwen aan vertrouwen

Mensen gaan naar coaches en adviseurs omdat ze hulp willen bij persoonlijke thema’s. Denk hierbij aan thema’s als gezondheid, inkomen, relatie, zingeving en werk.

Thema’s in hun leven, waar ze niet happy mee zijn of waar ze veranderingen in willen.

Wees je er van bewust dat mensen hun “ziel en zaligheid” als het ware met jou willen delen. Alvorens ze dat daadwerkelijk zullen doen, is het belangrijk dat je hun vertrouwen hebt gewonnen.

Mensen willen je dus letterlijk leren kennen. Wie ben je? Hoe zie je eruit? Wat is de reden dat je coach bent geworden?

Stap 3:Naamsbekendheid is gekoppeld aan expertise op een thema

Waar wil je dat mensen aan denken als ze aan jou denken? Of andersom: als mensen een oplossing zoeken voor iets in hun leven, voor welk thema moeten ze dan aan jou denken?

Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Aart Jan van Erkel is expert op schrijven voor internet
  • Robert Jan Hendriks is gespecialiseerd in SEO (Google vindbaarheid specialist)
  • Anne Raaymakers is de Facebook queen van Nederland
  • Hugo Bakker is bekend om de 101 werkvormen en het vullen van workshops
  • Edwin Sely is oprichter van het Hypnose Instituut Nederland
  • Eelco de Boer is bekend als internetondernemer
  • Dennis van Leeuwen is Facebook marketing expert
  • Joop van de Ende is musicalmaker
  • Jan de Hoop is nieuwslezer en presentatie trainer
  • Raymond Gruijs begeleidt coaches naar meer opdrachten 


Ze zijn stuk voor stuk expert rond een bepaald thema. Dat sluit overigens niet uit dat ze je ook bij andere thema’s kunnen helpen.

Ga er maar eens rustig voor zitten en definieer waar jij expert in bent. Benoem een thema. Stel je maar eens voor dat mensen op een verjaardag vragen: “Ik zoek iemand die mij kan helpen met…” en dat jouw naam dan valt.


Stap 4: Naamsbekendheid opbouwen kost tijd

Het opbouwen van naamsbekendheid kost even tijd. De reden dat het tijd kost is dat jij met jouw potentiële klant een relatie aangaat. Het is een proces dat loopt van de eerste kennismaking, naar verkering, verloving en uiteindelijk naar huwelijk.

Als er direct veel vertrouwen is en als jouw oplossing precies past bij het probleem van jouw droomklant, kan er een opdracht volgen. Is dit niet zo dan duurt het al snel 3 tot 6 maanden alvorens er een “koopbeslissing” volgt.


Stap 5: Op welke manier verhoog je je naamsbekendheid?

Het verhogen van je naamsbekendheid doe je via verschillende media en verschillende platformen.

Welke media kun je gebruiken?

  • Geschreven tekst
  • Audio
  • Video

De platformen die je kunt gebruiken zijn zowel offline als online beschikbaar. 

Stap 6: Hoe benut je een moment van verhoogde naamsbekendheid?

Benut het momentum! Er zijn momenten dat je plots letterlijk in de schijnwerpers staat. Het kan een artikel in de krant zijn of bijvoorbeeld een artikel dat “viraal gaat”.

Stap 1 is om dan te genieten! Echt, geniet van dat moment! Dat is bijzonder.

Stap 2 is om dit moment te benutten. Durf te investeren in advertenties om nog meer ruchtbaarheid te geven aan die publiciteit.

Stap 7: Naamsbekendheid opbouwen is mensen maximaal helpen

Ik adviseer om mensen die je ontmoet maximaal te helpen. Bedien ze volledig, zodat ze ook echt een goed beeld van je mogelijkheden krijgen. Ten eerste ontdek je dan zelf waar de behoefte van je doelgroep ligt. Ten tweede werk je aan een positieve beeldvorming en aan mond tot mond reclame.

Dit is natuurlijk een investering.
Echter, het is een investering die je dubbel en dwars zult terugverdienen.