Page content

article content

Waarom websites van coaches geen opdrachten opleveren bij werkgevers

town-sign-1148092_640Coaches bieden veel mogelijkheden om werkgevers te helpen, er gaan echter een aantal dingen mis t.a.v. de communicatie over deze mogelijkheden op de websites van coaches. Ik richt mij m.n. even op de coaches die meer opdrachten bij werkgevers willen krijgen. In dit blog geef ik je een aantal tips die je kunt toepassen om de keuzestress bij een werkgever te verminderen en er voor te zorgen dat de werkgever voor jou gaat kiezen. Ik heb gelezen dat er in Nederland 40.000 coaches zijn. Deze willen niet allemaal voor een werkgever werken, maar het merendeel is daar wel in geïnteresseerd. De reden hiervoor is dat bij werkgevers de continuïteit van opdrachten groter is en er door werkgevers hogere tarieven worden betaald dan in de consumentenmarkt.

 

Hoe kun je er voor zorgen dat een werkgever voor jou gaat kiezen?aart jan
De specialist op het gebied van website teksten en verleiden via Internet is Aartjan van Erkel. Zijn visie is om zaken zo duidelijk en helder mogelijk te maken. Coaches, ook andere ondernemers overigens, schrijven vaak over de methodiek of inhoud. Het is belangrijk om de inhoud en methodiek over te brengen naar de lezer. Je moet echter de overgang in teksten maken naar het schrijven over het resultaat, in plaats van te veel over de methodiek en inhoud. Ik ga je een aantal voorbeelden laten zien waarin de inhoud op de voorgrond staat en de kans om over resultaat te vertellen wordt gemist.

Heel veel therapieën en methodes
consulting-541437_640Ik heb zo maar willekeurig wat namen van methodes, systemen en erkenning op een rijtje gezet die een goed voorbeeld zijn van te veel ingaan op de inhoud. Het zijn er veel meer, maar dit lijstje geeft al aan wat ik bedoel;

  • NLP, Counseling,
  • Mediation,
  • Life-style-coaching,
  • Systeemtherapie,
  • Schematisch denken,
  • Familie-opstellingen,
  • DISC,
  • Mindfullness
  • Kernvisie-methode
  • PMA-Coaching
  • Kinesiologie

Omdat ik uit verschillende vakgebieden heb gewerkt, herken ik wat met deze termen wordt bedoeld. Maar voor een leek zijn dergelijke termen abracadabra, laat staan voor een werkgever. Een werkgever wil snel screenen en een keuze kunnen maken. Met dergelijke kreten kan hij niet veel en daarom zal deze je pagina verlaten.

Bezoekers op persoonlijke titel
Schermafbeelding 2016-04-20 om 11.27.32
Je zal vooral bezoekers op je website krijgen door een persoonlijke aanbeveling. Voor degene die zijn/haar eigen naam voert in de bedrijfsnaam, is dat handig. Het is trouwens ook heel goed om een persoonlijke touch toe te voegen op je website. Zoeken op een persoonlijke naam is per definitie al onderscheidend en maakt dat je snel gevonden wordt. Maar dan volgt het bezoek op je site. Ondanks dat je al een stapje voor hebt door de naamsbekendheid, dien je nog steeds de volgende vraag te kunnen beantwoorden: ‘Kan een werkgever in één oogopslag zien wat je doet?’

Hoe kan een werkgever in een oogopslag zien wat je doet?
Schermafbeelding 2016-04-20 om 11.31.23Dit begint al bij het logo. Veel coaches en trainers hebben onder het logo een tekstregel met ‘coaching en training’ staan. Het is echter niet duidelijk waarin ze coachen of trainen. In de begeleidende tekst kan de lezer dan een toelichting vinden, maar dan is zijn aandacht al verslapt. Een werkgever is druk en wil snel beslissingen nemen. Zodra hij zijn best moet doen om te begrijpen wat iemand doet, is het eigenlijk al te laat. Een ander veel voorkomende tekstregel onder een logo is: ‘energie en gezondheid’ (of andere vergelijkbare begrippen). Voor wie is dit dan? Een ander voorbeeld is ‘loopbaancoaching’. Het zal krachtiger zijn om heel expliciet te vermelden aan wie je die loopbaancoaching aanbiedt. Doe je dit voor mannen of vrouwen? Maak je onderscheid in leeftijd of opleidingniveau? En kijk je naar in hoeverre mensen de Nederlandse of Engelse taal beheersen?

De bezoeker zoekt een oplossing, geen methode

Ik durf te stellen dat je in de praktijk nooit van te voren weet welke truc je gaat gebruiken om iemand vooruit te helpen. Je doet wat nodig is en wat het beste werkt bij die persoon. Het gaat dus om het resultaat. Probeer dat dan ook op te schrijven! Hoe je het precies gaat doen, dus het traject zelf, kun je van tevoren natuurlijk niet opschrijven. Je zal bij klanten intuïtief handelen en vertrouwen op de vaardigheden die je bezit. Je hoeft ook niet het traject op te schrijven op jouw website. Het is zoveel krachtiger om te vertellen wat degene die je hebt gecoacht, heeft meegemaakt en hoe zijn/haar leven is veranderd door de coaching. Nog krachtiger is het om die persoon zelf iets te laten vertellen. Dit heet ook wel ‘social proof’. Bezoekers willen graag bewijzen zien, garantiestellingen . Dit geldt zeker voor werkgevers, omdat die met andere krachtenvelden en risico’s te maken hebben dan particulieren. Als er iets mis gaat of minder goed gaat, loopt de werkgever allerlei risico’s en daar wil een werkgever voor waken.

Werkgevers zijn ook niet geïnteresseerd in tarieven
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, maar het gaat werkgevers alleen maar om het resultaat. Als jij bijvoorbeeld in staat bent om 5 werkdagen ziekteverzuim te besparen, dan levert dat de werkgever minimaal € 1.000 tot €1.500 op. Als hij daar bijvoorbeeld € 500 voor heeft moeten investeren is hij “spekkoper”. Het heeft meer opgeleverd dan dat het heeft gekost. Bij loopbaanbegeleiding of re-integratie spoor 2 geldt dat ook. Door voor een medewerker een nieuwe baan te vinden voor einde wachttijd, de WIA beoordeling, bespaar je boetes, mogelijke sancties en een transitievergoeding. Dit soort voorbeelden spreken aan en kun je goed aantonen. Laat deze voorbeelden dan ook zien, eventueel met een rekenvoorbeeld en een verhaal van de medewerker bij zijn nieuwe baan.

Maak van je website een acquisitie machine

Schermafbeelding 2016-04-20 om 11.28.09
Als werkgevers op je website komen, maak dit bezoek dan ook interessant voor de werkgevers. Geef ze een reden om te blijven en om door te klikken. Ik schreef het al eerder, ze zijn druk en hebben weinig tijd. Maar ze zijn ook leergierig en geïnteresseerd. Ze staan zeker open voor nieuwe inzichten en ideeën die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het personeelsbeleid, dus aan de productiviteit. Geef zoveel mogelijk weg! Maak het leuk en geef. Creëer waardevolle informatie voor de werkgever en voor de medewerker. Op die manier kom je ’op het netvlies‘ van de werkgever. Als ze dan eens een probleem hebben, zullen ze eerder aan jou denken.

De menu balk gaat over ‘WAT’ en niet over ‘HOE’

Schermafbeelding 2016-04-20 om 11.27.14

Hoe heb jij je menubalk ingeregeld? Veel voorkomende kopjes zijn: ‘Particulieren’, ‘werkgevers’, ‘werkwijze’, ‘aanbod’, ‘contact’, ‘over ons’. Als je eens gaat kijken naar je website vanuit twee aandachtspunten – proces en beleving – hoe definieer je dan de koppen op jouw website? In mijn beleving zijn het veelal procesbeschrijvingen, waarbij de lezer eerst moet bedenken of het klikken op één van de koppen voor hem/haar relevant is. Het is beter om de lezer een herkenning te laten ervaren, bijvoorbeeld door middel van knoppen zoals ‘Wij coachen alleen vrouwen’ of ‘Voor twintigers en dertigers’. Vervolgens geven de menuknoppen aan WAT je kunt vinden.

Samenvatting

  1. Vertel in het logo (of in de buurt van het logo op je website), welk resultaat jij jouw klant biedt
  2. Benoem exact wie je doelgroep is
  3. Deel ervaringen
  4. Laat zien wat klanten bij je kunnen krijgen
  5. Vermijd procesbeschrijvingen, dus vertel bijvoorbeeld niet hoe een traject er bij jou ziet
  6. Geef kennis gratis weg via e-book, videotrainingen, blog e.d.
  7. Schrijf voor de lezer
  8. Durf te stellen wat je kan waarmaken
  9. Spreek uit wat je uniek maakt
  10. Ga multimediaal (video, tekst, beeld e.d.)

Ik hoop dat je met deze tips via je website in contact gaat komen met werkgevers, omdat ze direct snappen welke oplossing jij biedt voor hun probleem.

Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “Waarom websites van coaches geen opdrachten opleveren bij werkgevers

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: