Page content

article content

Waarom is coachklanten vinden daten zonder romantiek?

Waarom krijg je maar geen coachklanten en hoe kun je daar verandering in brengen?

Ik mag mij zeer gelukkig prijzen dat ik coaches mag helpen met het krijgen van meer klanten.

Is dat nodig, coaches coachen om meer opdrachten te krijgen? Mijn ervaring is dat het inderdaad nodig is.
Bij coaches ontbreekt simpelweg:

  • de kennis en structuur om gericht bezig te zijn met het werven van nieuwe klanten.

Anita zei dat laatst nog tegen mij: “Weet je, ik ben een coachopleiding begonnen om mensen te helpen, niet om te leren verkopen.”

Herken je dat? Hoe kom je in gesprek met nieuwe klanten?

Je bent een echte helper. Je wil de situatie van mensen verbeteren. Anita wil mensen coachen naar een nieuw leven dat beter is dan ze hadden.
Alvorens je zover bent heb je wel eerst die mensen nodig.
– Hoe kom je in gesprek met ze?
– Hoe kom je aan tafel?

Voor de meeste coaches geldt dat als ze eenmaal met de mensen in gesprek zijn, het wel goed komt. Je voelt dan aan wat ze nodig hebben en je kunt ze tevens op hun gemak stellen.

In dit artikel ga je ik uitleggen waarom je geen coachklanten krijgt en hoe je daar in  verandering in kunt brengen.

Voordat ik dat ga uitleggen, geef ik je nog het volgende mee.
Ons taalgebruik is niet altijd handig. Klanten ‘krijg’ je niet. Je moet keihard je best doen om mensen bewust te maken van het feit dat jij er bent en dat jij in staat bent om de persoon te helpen.

…..Hoe je mensen bewust kunt gaan maken?
Daar ga ik je veel meer over vertellen in dit artikel.

 

Ik gebruik in dit artikel veelal de HIJ-vorm. Maar uiteraard is een ‘ZIJ’ net zo belangrijk. Voor MIJ is iedereen gelijk en even waardevol, alleen heb ik even hiervoor gekozen om de leesbaarheid te vergrootten.

Klanten werven is daten zonder romantiek

Mensen doen zaken met mensen. Tegenwoordig zien we dat in marketing begrippen ook steeds meer terugkomen, relationship marketing noemen ze dat ook. Het gaat om de relatie. Het is een proces om een relatie met mensen aan te gaan die vervolgens kan leiden tot een klantrelatie.

Vergelijk het echt maar met hoe je eerste date was met de man of vrouw van je dromen. ..
– Wat trok je aan in die persoon?
– Wat maakte dat je ogen telkens weer die kant op schoten?
Wat voelde je, had je misschien dat onderbuikgevoel?
– Wat wilde je het liefste doen?

Waarschijnlijk ben je eerst nader kennis gaan maken met een kopje koffie of een glaasje wijn. Ik weet niet hoe het bij jou is gegaan, maar vermoedelijk lag je niet de eerste beste keer al in een romantische pose.

Het aangaan van een klantrelatie doe je door te werken aan het vertrouwen. 
Hoe krijg je vertrouwen van potentiele nieuwe klanten?

De meest effectieve manier om dat te doen is door enerzijds je kennis te delen en anderzijds je kwetsbaar te durven op te stellen.

Kennis delen

Je bent coach geworden om mensen te helpen.
Die mensen hebben dus een probleem. Dat kan een probleem zijn waar ze zich van bewust zijn, maar ook vaak een latent probleem.

Een latent probleem is een probleem wat speelt maar wat nog niet een dusdanige grote impact heeft op de kwaliteit van het leven dat er direct actie gewenst is. De informatie die je deelt en de verhalen die je vertelt kunnen dat probleem ‘naar boven’ halen. Zo worden mensen zich plots bewust van iets wat hun geluk negatief beïnvloedt.

 

Kwetsbaarheid
Het feit dat je daarover vertelt en dat je persoonlijke ervaringen met mensen deelt, is een manier om de verbinding tussen die potentiële klant en jou tot stand te brengen. Je bent elkaar aan het verkennen. Er is een bepaalde interesse, maar je weet nog niet zo goed hoe je dat een plekje moet geven. Dat is net als bij het vinden van een partner.

Je voelt je aangetrokken tot iets van die persoon. Je kent hem echter nog niet goed genoeg om die aantrekkingskracht goed te omschrijven.

Een latrelatie maar dan anders
.
Waar ik zelf nog steeds aan moet wennen is dat mijn potentiële klanten mij al kennen. Sterker nog ze weten hoe ik eruit zie. Ze hebben foto’s van mij gezien op Facebook en de website. Ze hebben me gezien tijdens een Facebook live uitzending of tijdens een webinar. Ik weet echter nog niets van die mensen aan de andere kant van de computer. Dat is best raar. Toch is het hoe het werkt bij klantcontact.

Deel je kennis en kwetsbaarheid zodat mensen zich tot je aangetrokken voelen en geef ze de gelegenheid jou te volgen.

Versieren of versierd worden.
Nu we weten dat het aangaan van een relatie centraal staat, is het tijd om een versierplan te maken. Je wilt versieren of versierd worden. In dit geval maakt het niet uit, als je maar in contact komt met potentiële klanten. Je wilt ze aan de haak slaan zodat je met deze mensen verder in gesprek komt.

In welke vijver ga je vissen?
Aan de haak slaan is een mooie metafoor voor vissen. Wat voor soort vis wil je vangen? Wil je een zeebaars of lust je liever paling? Dat is best een belangrijke keuze. Het bepaalt namelijk of je op de Noordzee moet gaan vissen of dat je beter naar het IJsselmeer kunt gaan.

Snap je wat ik bedoel? Waar zitten de mensen die je wilt vinden? Het gaat nog steeds over daten. Zoek je een homoseksuele partner of juist een vrijgezel van boven de 50 en met 2 kinderen. Beide is helemaal prima. Alleen maakt het wel uit naar welke uitgangsgelegenheid je gaat om de persoon te treffen.

Online vissen
Zo gaat het online ook.

– Welke mensen wil je naar binnen hengelen?
– En waar bevinden deze mensen zich online?

Voordat we een keuze kunnen gaan maken voor een platform, komt het begrip doelgroep om de hoek kijken.

“Ja” zei Wilma laatst tegen me. “Dat weet ik nou wel. Maar dat is best lastig, want ik kan zoveel mensen helpen.” Ik reageerde naar haar met de vraag: “Maar Wilma, wil je ook met iedereen daten? Je bent 52 jaar. Lijkt het je leuk om een relatie aan te gaan met een jonge gast van 25? Of zoek je toch liever een maatje waarmee je, naast een potje stoeien, ook leuke dingen kunt gaan doen? Bijvoorbeeld een museum bezoeken of een lange wandeling maken?”

Wat voor aas werkt het beste?
Je hebt dus je doelgroep bepaald. Dat klinkt zo onaardig. Een goede vriendin van mij Anne Raaymakers zegt dat ook altijd. Een doelgroep bestaat uit mensen. Noem ze dan ook ‘mijn mensen’. Het is eigenlijk zo logisch. Je gaat geen relatie aan met een doelgroep, maar met mensen.

De eerste stap om online te vissen met het juiste aas, is het uitgooien van een blog. Je snapt dat dit spreekwoordelijk is. Een blog heeft vele voordelen. Daar ga ik in een later artikel nog veel uitgebreider op in. Je blog is het aas om mensen geïnteresseerd te maken in jou. Een tweede, misschien nog wel veel belangrijker doel is dat je blog mensen naar je website brengt. Je haalt ze letterlijk binnen. Vanaf het moment dat ze op je site zijn geweest om een blog te lezen, kun je ze gaan volgen.

Een pijl kan je maar 1x afschieten.
Wat denk je wat het beste werkt?

– Een ‘pijl afschieten’ op een grote menigte en hopen dat de pijl iemand raakt?
– Of heel gericht iets sturen naar een veel kleiner select gezelschap?

Nog even voor de zekerheid, wat was je doel ook al weer? Het ging om het aantrekken van klanten, toch?

Juist, dan is het natuurlijk veel logischer om die pijl, het blog, te sturen naar mensen die echt geïnteresseerd zijn in jou. Je wilt de mensen waarmee jij zou willen daten, bereiken.
In de online marketing noemen we dat re-targeting. Dit is een stukje softwarecode wat je meestuurt met de mensen die je blog gaan lezen.

Vervolgafspraak
Na drie keer koffie drinken ga je uiteten en misschien zelfs een weekendje weg. Je gaat dan echt iemand beter leren kennen.

Hoe ziet de persoon er in de ochtend uit? Met een ongeschoren hoofd of een onopgemaakt gezicht. Heeft hij een ochtendhumeur? En welke andere onhebbelijkheden zijn er nog meer of is hij de echte ideale partner?

Vertaal dit even naar je klant. Er zullen potentiële klanten zijn die, na jou een tijdje gevolgd te hebben, afhaken. Dat geeft niks. De liefde is niet wederzijds en dan kan er geen relatie ontstaan.
Om die selectie goed te maken maak je online een volgende stap en dat is het geven van een cadeau.

Waar kan ik hem mee verrassen?
Als je iemand leuk vindt wil je die persoon graag een kado geven, toch? Je probeert er achter te komen wat die persoon bezig houd en waar je hem blij mee kunt maken. ( ….. marktonderzoek).

In het verleidingsproces is het kado vooral een verdieping van kennis die je deelt. Je kunt dit online doen door een E-Book of een videotraining weg te geven. We noemen dit een klantmagneet.
In het blog ‘Hoe maak ik een klantmagneet’ kun je daar meer over lezen.

Het voorspel is begonnen
Ik zet de eerste stappen nog even voor je op een rijtje?

  1. Je bepaalt welke mensen een probleem hebben
  2. Je beschrijft de kenmerken van die mensen
  3. Je bedenkt welke oplossing jij hebt voor hun probleem
  4. Je begint met de bewustwording middels kennisdeling
  5. Je trekt verkeer naar je website
  6. Je gaat verder met delen, zelfs weggeven

We komen nu op het punt dat er een volgende stap in de relatie aanstaande is. De eerste kennismaking is goed verlopen en je wilt duidelijk maken dat je echt geïnteresseerd bent. Je geeft een fantastisch cadeau. Je doet dat natuurlijk niet zomaar. Je doet dat om dat je die persoon niet meer wilt loslaten.

Je wilt zijn naam en e-mailadres hebben om persoonlijker contact te kunnen hebben.

Kaartjes sturen
Nu je de gegevens hebt van je potentiële klant kun je beginnen met e-mailmarketing. Schroom niet om e-mails te sturen.

Realiseer je dat 50-75% van je e-mails niet eens geopend wordt!!!

Om onder de aandacht te komen, moet je dus regelmatig berichten sturen.

Er zijn wel een aantal tips om je te helpen om je e-mails onder de aandacht te brengen:
– Prikkelende onderwerpregel
– Vertel een verhaal
– Geef tips

De kernwoorden zijn: relevant en waardevol.
Je lezers moeten het leuk (gaan) vinden om je berichten te lezen. Dit proces kost ook gewoon even tijd. Het is een bijdrage aan het kweken van vertrouwen. Mensen willen best hun aandacht (en tijd) aan jou geven, maar ze willen wel dat het hun wat oplevert.

Fanclub
Ik adviseer je om deze stappen te gaan zetten. Om dit goed te doen heb je echt focus nodig. Het resultaat van het maken van een goed blog en een super waardevol Ebook is dat je fanclub (e-maillijst) zal groeien.

Ook de ‘digitale lijst’ vanuit de re-targeting zal gaan groeien. En deze digitale lijst is heel belangrijk om gericht advertenties te gaan tonen. Je kunt namelijk op Facebook een advertentie maken (bijvoorbeeld voor je blog of e-book) en deze zo promoten dat de advertentie getoond wordt aan de mensen waarvan jij wilt dat ze de advertentie zien. Op deze manier ga je klanten aantrekken die echt bij je passen.

Veel plezier met daten!!

Raymond

Comment Section

0 reacties op “Waarom is coachklanten vinden daten zonder romantiek?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: