Page content

article content

Vol vertrouwen in 7 stappen naar nieuwe coachklanten

De eenvoudigste strategie voor coaches, kennisprofessionals en adviseurs om bekend te worden.

Vind je het moeilijk om (nieuwe) klanten te krijgen die door jou gecoacht willen worden? Heb je van alles op het internet gevonden over hoe je dat moet doen, maar weet je niet precies waar je moet beginnen?

Dat zijn heel herkenbare vragen. Uit de begeleiding van tientallen coaches constateer ik dat deze 2 vragen het meest gesteld worden en die bovenal de meeste frustraties veroorzaken.

Met dit artikel wil ik je graag helpen om een werkwijze te ontwikkelen waarmee je in staat bent om in een beperkte tijd, gericht bezig te zijn met het werven van klanten. Ik ga je niet alleen vertellen hoe je dat het beste kunt doen, ik ga het je laten zien aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

Maar alvorens ik dat ga doen wil ik je eerst vertellen wat je vooral niet moet doen.

Ga niet proberen wat bekende marketeers en business coaches wel doen.

Waarom is het niet verstandig om hen te kopiëren?

Om bekend te worden en meer zichtbaar te zijn heb je een aanlooptijd nodig. Het kost echt wel 3 tot 6 maanden om een bepaalde groep geïnteresseerde mensen aan je te binden. Dit kan iets sneller gaan als je veel kunt investeren. Een andere manier is om heel intensief heel veel informatie (content) te delen op het internet.

De bekende mensen hebben jaren gewerkt aan content en kunnen inmiddels putten uit grote hoeveelheden blogs, video’s, eBooks en quotes. Doordat ze die materialen hebben opgebouwd kunnen ze veel delen en daarmee slagen maken.

Ik zal je straks vertellen hoe je op een effectieve manier ook zichtbaar en bekend kunt worden.

Als je geen budget kunt vrijmaken, bijvoorbeeld €10,- per dag, om te adverteren, stop dan met je plannen om klanten te werven.

Tegenwoordig is het gebruik van social media om zichtbaar te worden heel gebruikelijk. Echter deze platformen hebben uiteindelijk een doel: geld verdienen. Bijvoorbeeld Facebook, gemiddeld 9 miljoen gebruikers per dag, toont berichten op je tijdlijn maar aan 5 tot 10% van je volgers. Ze enthousiasmeren je om berichten te promoten zodat meer volgers je berichten te zien krijgen. Dat is logisch want ook Facebook heeft kosten die gedekt moeten worden. Je betaalt voor die promotie.

Heb je overigens al een ondernemersplan gemaakt? Wellicht dat dit artikel je daar ook nog bij kan helpen.

In een ondernemersplan maak je ook een financieel plaatje. Je maakt een overzicht van je kosten en probeert een voorspelling te doen van je inkomsten. Daar later meer over. In je kostenoverzicht horen dus ook advertentiekosten. 

Je bent nu aangekomen op een keuzemoment. Als je er echt voor wilt gaan, lees dan verder. Denk je pff… wat een gedoe allemaal, dan zou ik je ideeën om voor jezelf te beginnen wegleggen en over een tijdje opnieuw herzien. Waarschijnlijk is dit nog niet het goede moment.

In 7 stappen naar nieuwe klanten

1. Blijf dicht bij jezelf

Waar ben je echt super goed in? En ten tweede: wat doe je het allerliefst? Probeer op deze 2 vragen antwoord te geven aan jezelf. Inderdaad, aan jezelf, want je bent begonnen om een plan te maken om meer mensen te gaan helpen.

Waarom is dit zo belangrijk? De reden is dat de dingen waar je goed in bent voor jou als een 2e natuur zijn. Een automatisme. Hier schuilt direct een belangrijk gevaar. Het is namelijk voor jou zo gewoon om dingen op een bepaalde manier te doen, dat je je er niet meer van bewust bent dat het bijzonder is.

Echter in deze eerste stap ligt de belangrijkste basis naar het aantrekken van nieuwe klanten. Hier ligt namelijk jouw expertise, jouw onderscheidend vermogen. Dat onderscheid hoort bij een bepaalde doelgroep mensen die daar in geïnteresseerd zijn.

2. Vertel over jezelf

Nieuwe klanten aantrekken is relatiemarketing. Met andere woorden, het is een proces om iemand geïnteresseerd in jou te krijgen. Een soort verleidingsdans. Wat is de beste manier om jezelf aan de ander te tonen? Juist door letterlijk jezelf te tonen. Door je persoonlijkheid te laten zien. Door je kwetsbaarheden te tonen. Dan leren de mensen de echte JOU kennen.

3. Maak kennis met mensen

Hoe kun je op een makkelijke manier met mensen in contact komen. Dit kan natuurlijk online, maar ik bedoel hier juist even offline. Een direct toepasbare manier is om bijeenkomsten te bezoeken waar die mensen ook zijn. Waar gaan die mensen heen? Wat zijn hun interesses?

Een dikke kans dat die mensen in dezelfde dingen geïnteresseerd zijn als jij. Dat ze naar evenementen, trainingen, beurzen etc. gaan over onderwerpen die jij ook leuk vindt.

Zorg dat je daar bent en neem je voor om actief op mensen af te stappen en ze gewoon de vraag te stellen: “goh, mag ik jou iets vragen?”

Dit is heel belangrijk want je kunt hier direct ervaren wat de problemen zijn waar mensen een oplossing voor zoeken. Immers, daarom zijn ze op die plek. Het biedt je de kans om je coachvaardigheden te laten zien. Doe het op een natuurlijke manier en niet te opdringerig. Laat mensen ervaren wat jij het liefste doet, namelijk mensen helpen.

4. Maak een product

Als coach van coaches valt het me op dat coaches meerdere producten en meerdere doelgroepen hebben. Geloof me, dat werkt gewoon niet. Specificiteit is het sleutelwoord. Maak de omschrijving van de mensen die je wilt helpen zo specifiek mogelijk. Het gaat dan met name om de specifieke problemen die ze hebben.

Als je dat klaar hebt kun je vervolgens vrij simpel uitleggen hoe je dit gaat oplossen. En voilla! Daar is je product!

5. Hoeveel wil je verdienen?

Ik heb aan het begin van dit artikel gevraagd: wil je geld verdienen met mensen helpen? Wat ga je dan rekenen voor die hulp?

Klopt, een prijs vaststellen is zo lastig! Misschien helpt het volgende voorbeeld je.

Een vrouw van midden dertig is gescheiden en moet in haar eentje voor 2 kinderen zorgen. Ze heeft een baan waar ze niet echt gelukkig van wordt. Het leven sleurt zich voort en ze leeft van dag tot dag. Nu heb jij daar een perfect lifestyle coach programma voor. Helemaal specifiek voor deze doelgroep. Het resultaat van jouw begeleiding is dat ze heel stevig in haar schoenen staat, letterlijk met de borst vooruit loopt, vol energie zit. Je hebt haar geleerd om een plan te maken, hoe ze tijd kan indelen, meer tijd voor zichzelf heeft en juist daardoor nog een betere moeder wordt. Je leert haar zelfs hoe ze uiteindelijk voor zichzelf kan beginnen en met een goed inkomen in vrijheid kan leven.

Maar ja, wat is dat waard? Dat is de vraag. Wat is het effect van jouw coaching op die mevrouw en met welke investering kan ze dat bereiken?

Is dit € 40,- per uur waard of € 135,- per uur. Of kun je beter een programma aanbieden van bijvoorbeeld 6 maanden? Is de investering dan € 35,- per maand (een duurder sportschool abonnement) of is het een eenmalige investering van € 3795.- om de komende 20 jaar gelukkig te leven?

Wat gaat het worden?

6. Ontwikkel deze strategie verder door

Let nu op! Nu gaat er een groot gevaar ontstaan. Namelijk het gevaar dat je gaat twijfelen. Dat je toch weer wat aanpassingen gaat doen, toch weer je doelgroep aan gaat passen. Een tweede groot gevaar is dat je je laat afleiden door wat anderen zeggen.

Herken je dat?

In stap 1 spraken we over automatismen en het ontwikkelen van een 2e natuur. Welnu, voor het werven van klanten heb je die ervaring nog niet. Dat geeft helemaal niks. Je gaat die ervaring krijgen door het gewoon te doen. Een derde valkuil is dat je gaat bedenken wat klanten er van zullen vinden, zonder dat je het ze gevraagd hebt. Denk dan: NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.

7. Vraag om ervaringen

Als je gaat doen wat ik je aanraad, bijvoorbeeld een congres bezoeken waar mensen komen die jij zou kunnen helpen. En je gaat met die mensen in gesprek. Dan kun je ze na afloop vragen wat ze van het gesprek vonden. Dan heb je je eerste reviews al te pakken! Zodra je daadwerkelijk mensen gaat coachen is het vragen naar ervaringen helemaal goed om te doen. Mensen willen ook jou graag helpen!

In dit artikel heb ik je willen helpen om zonder online marketing technieken, webinars, e-mails, blogs etc. in contact te komen met klanten. Hoewel online marketing in de huidige tijd een krachtig middel is, werkt de offline manier ook nog steeds goed. Ik heb het de afgelopen 25 jaar zo gedaan. Toen kende ik de online wereld nog niet.

Om je verder te helpen met het opbouwen of uitbouwen van je coachpraktijk heb ik het Ultieme Coachpraktijk Raamwerk voor je gemaakt. Met dit raamwerk zet je snel en eenvoudig je coachpraktijk neer. Je kunt het hier downloaden.

Veel succes!

Comment Section

0 reacties op “Vol vertrouwen in 7 stappen naar nieuwe coachklanten

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: