Page content

article content

Verhoog je zichtbaarheid voor meer coachklanten. 3 strategieën om te inspireren.

Welke mensen, die je ooit eens hebt ontmoet, zijn je het meeste bijgebleven?

Als ik daaraan terugdenk zijn het de mensen die boeien. Die verhalen vertellen die je bijblijven. Het zijn ook de mensen die oprecht en geïnteresseerd naar je luisteren.

Het is net als met leraren op een middelbare school. Bij sommige leraren op mijn middelbare school was het altijd een bende. Er was geen aandacht voor de leraar. Waarom niet? Omdat die leraar niet kon boeien en waarschijnlijk boeide het hem ook niet. Hij deed z’n ding, zonder enige bevlogenheid.

Er waren ook lessen waar je juist graag heen wilde. Mijn kinderen vertellen precies wat ik vroeger heb meegemaakt: “vandaag heb ik weer les gehad van meneer of mevrouw De Goede Verteller, die is zo vet grappig.”

Dit fenomeen heeft me altijd beziggehouden. Zeker toen ik zelf les ging geven. Ik wilde natuurlijk wel dat deelnemers graag naar mijn trainingen kwamen. Eigenlijk geef ik mijn hele leven al les. Ik was 12-13 jaar en een enthousiaste tennisser. Ik vond het leuk om kinderen ook het plezier te geven in tennis en ik begon op de woensdagmiddag op de club met kinderen te oefenen.

Na verloop van tijd kwam ik in contact met Judith Hooyschuur. Zij had een tennishal geopend en vroeg of ik daar les wilde geven. Zo kwam van het een het ander. In een mum van tijd had ik een zaterdag goed gevuld met lessen en verdiende ik een leuk zakcentje.

Is het een gave of kun je leren boeiende verhalen te vertellen, zodat je mensen aan je ‘lippen hangen’?

Voor sommige mensen is het vertellen van verhalen een aangeboren gave. Maar de mensen waarvoor het geen gave is, maar die storytelling toch gebruiken om zichtbaar te worden en meer volgers te krijgen, passen een systeem toe. Ik ben me daar eens in gaan verdiepen. Ik heb trainingen gevolgd bij die mensen en boeken gelezen over hun manier van storytelling. Deze ervaring wil ik graag met je delen.

Het is echt super belangrijk om je enthousiasme over je vak door het vertellen van een verhaal naar buiten te brengen. Dit kan in een presentatie, een webinar, een workshop. Maar ook een verkooppagina die is opgebouwd via een van de systemen voor storytelling, zal beter scoren.

Wat zijn de ingrediënten van een goed verhaal?

De luisteraar moet een noodzaak ervaren om te luisteren. En die keuze wordt gemaakt in de eerste seconden van het kijken of luisteren. Het is net als met een film.

Welke film had je direct te pakken en bij welke film ben je in slaap gevallen?

Een film die ik me kan herinneren is de film ‘The Eye of the Eagle’. We waren op vakantie en tijdens de vlucht van Singapore naar Kuala Lumpur had ik deze film aangezet. De film gaat over een geheime operatie van de Amerikaanse strijdkrachten op een terroristische groepering. ‘The Eye of the Eagle’ is een drone die, hoog in de lucht, alles zeer nauwkeurig kan zien. De drone had een terrorist getraceerd die een bomaanslag aan het voorbereiden was. Het commandocentrum gaf toestemming tot een raketaanval. Vlak voordat de verantwoordelijke schutter op de knop drukte, kregen ze een alarmerend bericht van een militair op de grond. Er liep een klein meisje in het gebied waar de aanval zou plaats vinden.

Plots veranderde het scherm met de mededeling van de gezagvoerder van ons vliegtuig,  we gingen landen op Kuala Lumpur. Shit, hoe zou de film aflopen?

Drie weken later vlogen we weer naar huis. Ik verheugde me er al op om de film af te kijken. Murphy’s Law. Het programma met films was veranderd.

Maanden later heb ik de film op Netflix kunnen afkijken. Gelukkig is het meisje gered en zijn de boeven gepakt.

Het verhaal pakte me zo dat ik alle moeite heb gedaan om die film toch af te kunnen kijken.

De beste storytellers zijn filmmakers. Een film is altijd gebaseerd op een aantal vaste elementen.

  • Een karakter
  • Een boef
  • Een held
  • Een aanleiding

Wat kun je leren van Walt Disney en andere filmmakers als het gaat om het vertellen van verhalen? Er zijn 2 belangrijke elementen:

  • Het gaat om mensen
  • Het gaat om emoties

Als je deze 2 elementen weet te integreren in je verhalen, ga je de aandacht trekken van mensen.

Meesters in verhalen vertellen

In deze video kun je meer zien over de technieken die Walt Disney gebruik in zijn films.

Mijn eerste ervaring met het leren vertellen van verhalen, is de training die ik gevolgd heb bij Verbaal Meester Remco Claasen. Uit zijn training en boek ‘Verbaal Meesterschap’ heb ik een systeem geventileerd wat ik dagelijks toepas in allerlei vormen van communicatie.

De stappen gaan als volgt:

  • De attentie grijper
  • De verwachting
  • De verbetering

Vervolgens vertel je over iemand, bijvoorbeeld Anneke. Anneke is de verpersoonlijking van een anekdote. Dit proces herhaal je steeds maar weer. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen letterlijk uren naar je kunnen luisteren.

Remco noemt ook de grote valkuil van trainers. Zo ontzettend trainers willen teveel vertellen. Er is een 5+ of -2 regel. Met andere woorden, mensen kunnen in principe maar 3 dingen onthouden. Bepaal daarom in de voorbereiding van je verhaal welke dingen mensen moeten onthouden, nooit meer gaan doen of direct gaan toepassen.

Ik heb een podcast intervieuw met Remco mogen opnemen. Deze kun je hier beluisteren.

Lisa Nichols

Een jaar of 5 terug was ik zoekende naar mijn plek. Ik heb een fantastisch gezin met een super lieve vrouw en fantastische kids. Toch was ik zoekende. Mijn verleden kreeg toch weer enige vat op me, ondanks dat ik al de nodige belemmeringen had overwonnen.

Op Facebook kwam een bericht voorbij van Mindvalley. Een van de grootste communities op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Vishen Lakhiani is de oprichter van Mindvalley en heeft mij veel geleerd over denkpatronen en leefsystemen. Zijn training ‘Consciousness Engineering’ gaf mij het inzicht waarom ik niet volledig happy was. Door zijn training zag ik welke blokkades mij tegen hielden bij het volledig kunnen genieten van wat ik deed. Door mentale mindset oefeningen te doen ben ik daar helemaal overheen en gaat het super goed met me.

Het grote voordeel van deze ervaring is dat ik bij mensen snel aanvoel waar ‘de spreekwoordelijke schoen wringt’. Mijn eigen ervaring helpt heel goed om anderen te helpen hun pijn te overwinnen.

Ik ben Mindvalley blijven volgen. Een van de trainers is Lisa Nichols. Zij vertelde in een interview met Vishen over de techniek van de ‘V’. De ‘V’ van verhalen vertellen. De coaches die ik begeleid kennen deze techniek. Deze techniek is echt super waardevol en heel goed toepasbaar.

De ‘V’ staat voor 3 fases.

  • De poot van de ‘V’ linksboven is de fase waar je ooit bent begonnen.
  • De onderkant van de ‘V’ is het diepste punt wat je ooit hebt gekend
  • De poot aan de rechterkant is de weg die je bewandeld hebt om te komen tot waar je nu bent.

In deze video kun je zien hoe Lisa je leert beter je verhaal over te brengen:

Het verhaal van Karin is mij altijd het meest bijgebleven als illustratie van de ‘V’.

Karin was een succesvolle IT-er met een goede baan en in blijde verwachting van haar eerste kind. De bevalling verliep zonder al te veel problemen. Echter na een dag of vijf ging het helemaal mis. De kraamverzorgster, de verloskundige, de gynaecoloog, de huisarts, niemand had een idee wat er aan de hand was. Mentaal ging het volledig de verkeerde kant op. Achteraf gezien hebben haar problemen een naam gekregen, een kraambedpsychose. Een probleem wat niet bekend was in de medische wereld en nu nog steeds onvoldoende herkend of erkend wordt.

Karin heeft er een zeer aangrijpend boek over geschreven, waarin ze haar verhaal vertelt. Hoe ze voor gek verklaard werd en geen enkel begrip kreeg voor de problemen. Tot er een moment kwam dat ze weer licht aan het eind van de tunnel zag. Ze begon voorzichtig, door zelf dingen te proberen, weer op te krabbelen. Letterlijk met vallen en opstaan. Want ze ervoer dat ze het dieptepunt nog niet had bereikt.

Inmiddels heeft Karin haar ervaringen zover uitgewerkt dat ze een expert en autoriteit is op het gebied van mentale aspecten rondom de kraamtijd. Ze is docente aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar ze vooral medisch personeel leert hoe een kraampsychose is te herkennen. Maar ze leert het personeel bovenal om het te erkennen. Want dat onbegrip is wat Karin het meeste geraakt heeft.

Daarnaast vecht ze heel hard dit onderwerp op de agenda te krijgen vanuit de stichting die ze heeft opgericht. Ik heb ontzettend veel respect voor hoe Karin deze eenzame strijd gestreden heeft. Maar vooral voor hoe ze het verschil nu maakt en daadwerkelijk een verandering aan het bewerkstelligen is.

Zie je de ‘V’ in dit verhaal?

Verhalen vertellen over jezelf, helpt andere mensen. Het is bijna een morele verplichting als coach om je eigen ervaringen te delen met de wereld om je heen. Jouw levenslessen kunnen andere behoeden voor lange perioden van ongelukkig of ongezond zijn. Laten we met elkaar deze verhalen blijven delen.

Om je te helpen meer zichtbaar te worden heb ik een Plan voor meer zichtbaarheid voor je gemaakt. Deze kun je hier downloaden.

Met enthousiaste groet,

Raymond

Comment Section

0 reacties op “Verhoog je zichtbaarheid voor meer coachklanten. 3 strategieën om te inspireren.

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: