Page content

Stap voor stap werken naar succes, de succesmatrix.

article content

Stap voor stap werken naar succes, de succesmatrix.

Stap voor stap werken naar succes, De Succesmatrix

Een bedrijf runnen of voor je zelf beginnen is niet eenvoudig. Het begint met een goed idee en heel veel enthousiasme, maar gaandeweg komen er allerlei tegenslagen op je pad.

FullSizeRender

Je raakt gefrustreerd omdat je niet begrijpt waarom klanten geen gebruik maken van de producten/diensten die je levert. Je weet als geen ander dat deproducten/diensten hen zo goed kunnen helpen. Maar waarom maken ze er dan geen gebruik van?In dit artikel ga ik je het antwoord geven op de vraag hoe het komt dat je omzetten nog achterblijven bij je wens en wat je zou kunnen doen om meer klanten te werven.

 

Heb je er zin in om stap voor stap te gaan bouwen aan je bedrijf? Laat ik een ding direct duidelijk maken, een bedrijf opbouwen kost tijd, doorzettingsvermogen, creativiteit, overtuiging en geduld.
Op een uitzondering na, is niet een ondernemer slapend rijk geworden. Inmiddels ben ik 25 jaar ondernemer, heb ik 5 bedrijfsactiviteiten opgestart en daardoor heb ik geleerd dat er gewoon een bepaalde aanlooptijd nodig is. Alleen als je vaker bedrijven of activiteiten opstart, en als je volgens een systeem gaat werken, zal je merken dat je sneller jouw doelen realiseert.

Weet je dat het tegenwoordig een heel groot voordeel is om (zelfstandig) ondernemer te zijn? Door het gebruik van internet en de sociale media kun je veel beter meten wat het effect is van je acties. Je kunt veel beter en directer bijsturen, doordat zichtbaar is wat jouw klanten aanspreekt en wat niet.

Schermafbeelding 2015-11-24 om 08.22.54De 1e stap naar meer klanten is om de succesmatrix uit te werken. Wat is de succesmatrix? De succesmatrix bestaat uit 4 vragen, waarvan de antwoorden het fundament van jouw bedrijf gaan vormen t.a.v. marketing en sales. Want de enige manier om meer omzet te maken, is door je bezig te houden met marketing en sales.

Wat is marketing eigenlijk? Marketing is het benoemen van de behoefte van je klant en daar een passende oplossing voor aanreiken. Het gaat dus eigenlijk over een VOOR-NA situatie. Wat is het probleem van je klant nu, welke geaccepteerde frustratie heeft hij/zij en wat betekent dat voor het leven dat hij/zij leidt. Copywriters spreken over het identificeren met “pijn”. Dus een factor in het leven van de klant waar deze niet blij mee is. Zo’n factor kan van alles zijn: eenzaamheid, stress, pijnlijke spieren, negatieve gedachtes, geld zorgen, niet functionerende medewerkers, juridisch geschillen, etc.

Klanten kunnen ook een wens hebben die ze willen realiseren, maar waarbij ze niet weten hoe ze die wens kunnen realiseren of de middelen niet hebben. Wat denk je van het schilderen van je huis, een veiliger gevoel met een inbraakbeveiliging, een huis laten bouwen of een verbouwing op een manier die heel bijzonder is. Mensen zoeken daar een architect of bouwbegeleider voor met briljante ideeën. Het gaat dus om het verbeteren van hun leef- of werksituatie.

Wat is jouw manier van vertellen over je product of dienst? Maak je een beschrijving over hoe je zaken aanpakt, wat het product allemaal kan? Weet je, klanten zijn daar in 1e instantie niet in geïnteresseerd. Ze willen liever iets lezen of zien over wat het hen kan opbrengen!

Zo, staat je creatieve modus aan? Super, want als je hebt uitgewerkt welke ervaringen klanten gaan krijgen of gaan beleven, is de volgende, minstens zo belangrijke, vraag: Wie zijn mijn klanten?
Hoe specifieker je kunt beschrijven wat jouw droomklant is, des beter kun je daar je communicatie op gaan richten. En je kan dan vooral de boodschap in laten spelen op de behoefte en geaccepteerde frustratie van de klant.

klantenIk gaf aan dat de succesmatrix uit 4 vragen bestaat. We hebben besproken waar je jouw klanten mee helpt en wie jouw klanten zijn. De 3e stap is dat je gaat uitzoeken waar jouw droomklanten zich bevinden. Zijn ze actief op Facebook of Linkedin? Welke hobby’s hebben ze en welke sites bezoeken ze om dingen te bekijken? Gaan ze naar evenementen of sportwedstrijden? Je weet zulke dingen wel. Probeer je maar eens je huidige beste of leukste klant voor de geest te halen. Wat doet deze klant zoal en passen zijn/haar kenmerken in het profiel van jouw droomklant.

images-1De laatste stap van de succesmatrix is vervolgens bepalen welk medium je gaat gebruiken om te communiceren met je klant. Je weet nu waar je ze mee kunt helpen, je weet wie je beste kunt helpen en je weet waar die klanten zich bevinden. Nu kun je de keuze gaan maken om te bepalen hoe je ze gaat benaderen. Doe je dat met flyers of nieuwsbrieven? Ga je interessante artikelen
schrijven of maak je video opnames? Natuurlijk gaat het om je klanten. Doe dat wat je kans van slagen het grootst maakt. Maar nog belangrijker is om een medium te kiezen wat het beste bij jou past. We noemen dit het vertellen over de waarde van je product, content maken. Content is inhoudelijke informatie, waarmee je klanten meeneemt op reis. Je gaat jezelf profileren als de specialist binnen jouw vakgebied.

 

Samengevat kun je met invullen van een succesmatrix een belangrijke stap zetten naar meer omzet en meer klanten die bij je passen. Wil je nog meer tips die een bijdrage kunnen leveren aan jouw succes? Bekijk dan snel mijn video waarin ik 33 van deze tips bespreek. Ga naar http://raymondgruijs.nl/aanmeldpagina-33-praktische-tips/ en zet de volgende stap naar meer omzet.

Met enthusiasts groet
Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “Stap voor stap werken naar succes, de succesmatrix.

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: