Page content

article content

De online marketing trends van 2017 volgens Traffic & Conversion Summit 2017

De belangrijkste lessen uit dit waanzinnige congres in San Diego

Van 10-12 maart 2017 heb ik de Traffic & Conversion summit bezocht in San Diego. Wauw wat een ervaring!!!! Digitalmarker is het toonaangevende opleidingsinstituut op het gebied van online marketing in Amerika en ook ver daarbuiten. Het instituut organiseert dit congres nu voor de 8e keer en het was een genoegen om erbij te mogen zijn.

Er is goed nieuws en er is helaas ook slecht nieuws voor ondernemers die zoeken naar de ‘holy grale’, de kip met de gouden eieren. Veel ondernemers zijn constant op zoek naar het ultieme geheim om in vrijheid te kunnen leven en veel omzet te maken.

Eerst maar het slechte nieuws…
– Het blijft gewoon keihard werken
– De kosten van adverteren op social media zijn enorm toegenomen in de afgelopen 2 jaar
– Facebook begint verzadigd te raken.

Het goede nieuws is
– Alles draait om content, en daar heb je zelf invloed op!
– Gelukkig krijg het persoonlijk contact weer de overhand boven het online contact
– Marketing is een vak met vele aspecten die je onmogelijk allemaal alleen kunt doen

En… mensen willen nog steeds graag kopen.

Tijdens dit congres ging het vooral over de Amerikaanse markt. Volgens het Social Media onderzoek 2016 zie je wel dat Nederland op de 5e plaats staat van landen met het meeste internetgebruik. Gemiddeld wordt 70% van de aankopen online gedaan en per aankoop wordt € 100 tot € 500 uitgegeven.

http://www.newcom.nl/uploads/images/Publicaties/Newcom-Nationale-Social-Media-Onderzoek-2016.pdf

In artikel richt ik me vooral op de rode draad van het congres en ga ik niet heel diep in op technische oplossingen. Die zijn er echt onbeperkt. Digtialmarketer gebruikt de oplossingen zelf ook veel en is daarmee in staat om klantgedrag goed te analyseren. Dat sluit direct aan op de 3 belangrijkste aspecten van marketing: weten wat je klanten doen, waar ze zijn en hoe je met ze in gesprek kunt komen. Dit laatste kan zowel offline als online.

Ryan Deiss, medeoprichter van Digitalmarketer, toont een canvas van een klantreis. Voor degenen die het businessmodel-canvas kennen of gebruiken, is dit een mooie aanvulling om het proces van het bereiken van het gewenste resultaat uit te werken. Simpel gezegd gaat het canvas in op wat je moet doen om een klant van zijn huidige, (on)bewuste en ongewenste situatie naar een nieuwe en zeer gewenste verbeterde situatie te krijgen. Ieder stadium van die reis behoefte specifieke aandacht.

Binnen Ieder stadium neemt content een centrale plaats in. Welke waardevolle en relevante informatie ga je tonen en aan wie, hoe en wanneer?

Re-targeting
Wat permanent wordt toegepast, is het principe van re-targeting. Middels deze techniek kun je heel gericht en specifiek content tonen aan de mensen die interesse hebben getoond in onderwerp. Voor mijzelf zie ik dat als belangrijkste punt om direct na thuiskomst te gaan verbeteren. Ik wil echt gaan werken aan het opbouwen van specifieke targeting lijsten.

Wat werkt op dit moment?
Video, video, video
Alle succesverhalen die werden gedeeld, bevatten video als content. Er zijn vele wetenschappelijke gegevens bekend over hoe mensen informatie verwerken, maar vooral ook over wat men onthoudt. Beeld met geluid is by far het medium wat het beste ‘blijft hangen’.
De spreker over dit onderwerp, Keith Krance is een Facebook video advertentie expert en laat zien welke onderdelen er in de advertentie horen te zitten om klanten ‘te scoren’.

Copywriting
Perry Belcher wordt hier beschouwd als de beste copywriters ter wereld. Hij is auteur van een aantal boeken en multimiljonair door meerdere online bedrijven. Hij schrijft de teksten altijd helemaal zelf!

Op het congres heb ik 3 lezingen van hem bezocht, over:
– De headline formule
– E-mailmarketing en -teksten
– Contentsysteem

Waar hij terecht op wees, was het feit dat we als ondernemers weinig tot geen marktonderzoek doen. Voor marketeers is dat gewoon het vertrekpunt. Dat is echt iets waar we van kunnen leren.

Zo’n onderzoek moet zich richten op:
– Zoekwoorden
– De headline van een pagina
– De tekst in de onderwerpregel van e-mails

Het doel is om te achterhalen waar klanten, die klanten waar jij naar op zoek bent, op reageren. Pas als je dat weet kun je een gesprek starten met de klant.

De presentatie van Perry Belcher kun je hier vinden:
https://www.slideshare.net/perrybelcher

Dit is ook direct de rode draad door het hele congres heen. Klanten zoeken steeds vaker contact met jou. Gelukkig gaan we terug naar de basis van een relatie, echt persoonlijk contact. Ik zeg in trainingen ook altijd dat mensen zaken doen met mensen. De technische oplossingen die veel worden gebruikt zijn handig, en nodig, om een systeem aan te kunnen brengen in je processen. Echter, het is een uitdaging om die technische oplossingen zo te organiseren dat er ook echt persoonlijk contact zal zijn. Later in dit artikel kom ik hier nog op terug.

Het verhaal achter je product – Websiteteksten die verkopen
Donald Miller is oprichter van Storybrand. Hij bracht een indrukkend verhaal over schrijven op internet. Als hij een website bezoekt, doet hij de ‘grunttest’. Wat dat is? Stel dat een kluizenaar de moeite neemt om uit zijn grot te komen. Dat is op zich al een prestatie. Hij wil binnen een seconde weten wat je aanbod is, hoe het zijn leven zal verbeteren en wat hij moet doen om te kopen.

Donald adviseert om op je website te beginnen met het verwijderen van 90% van de tekst. Dat is best eng toch? Probeer het toch maar even en kijk wat er overblijft. Kun je daarmee de kluizenaarstest doorstaan?

Een hele goede tip is om de volgende vraag te stellen: wie is de held in dit verhaal?
Op de meeste websites is de aanbieder van het product of dienst de held. Snap je nu waarom mensen snel van je site gaan? Het is net als in een gesprek op een verjaardag of in de kroeg. Iemand die alleen over zichzelf vertelt, verveelt. Daar ben je echt snel klaar mee. Zo gaat het op je website ook. Maak je bezoeker de held en zorg dat jij de gids bent die hem begeleidt, vanuit zijn probleem, naar meer geluk. Wat de invulling van gelukkig zijn voor je held ook mag betekenen.

Marketing is mega ingewikkeld. Het is een beroep wat vele facetten kent. Copywriting, websites, adverteren, technische oplossingen, analyseren van data, content maken. Allemaal disciplines die je als zelfstandig ondernemer eigen probeert te maken. Zeker als zelfstandige ontkom je daar niet aan. Je bent als zelfstandig ondernemer eigenlijk accountant, fiscalist en monteur van de ijskast en de auto tegelijkertijd. Dat werkt natuurlijk niet, maar we proberen het wel. Vandaar dat ik een training ga geven waarin je de meeste noodzakelijke dingen gaat leren die je nodig hebt om met klanten in contact te komen en uiteindelijk ook een deal te sluiten.

 

De gap tussen marketing en sales
Dit is een mooie brug naar het volgende thema. Hoe overbrug je het gat tussen marketing en sales? Dit geldt met name voor teams en bedrijven. Bij bedrijven die we mogen begeleiden zie ik vaak dat marketing en sales echt twee aparte afdelingen zijn. De marketingafdeling houdt zich bezig met het opwarmproces, de zichtbaarheid en de website. Terwijl de mensen op de afdeling sales bezig zijn met het feitelijke verkoopwerk. Binnen zo’n bedrijf hebben we ook nog de accountmanagers, die als een soort lijm de klant en de organisatie bij elkaar proberen te houden. Het is een oud model wat ik nog steeds bij verschillende bedrijven tegenkom.

Op het congres is een nieuw model besproken, waarbij nieuwe begrippen als ‘Contentteam’, ‘Monetizing team’ (vrij vertraald naar het Nederlands: winstteam)  ‘succes-team’ en acquisitie team zijn geïntroduceerd.

In dit nieuwe model krijgen alle teams en hun leden nieuwe rollen die vooral gericht zijn op de optimale reis die de klant kan maken. Hierbij staat betrokkenheid (engagement) centraal. Op zich is dit niet nieuw. In het model zit echter een nieuwe benadering. Alle teamleden worden betrokken bij het maken van content en het klantcontact. Je gaat als team met elkaar aan de slag om de klant te helpen en daarmee geld verdienen.

Pat Flynn
Een inspirerende presentatie door een auteur die zonder uitgever, samen met zijn fans, een boek heeft uitgegeven wat vervolgens een bestseller is geworden. Pat heeft de klantrelaties centraal gesteld vanaf het moment dat het boek werd ontwikkeld. Hij heeft zijn fans en volgers gevraagd waar ze hulp bij nodig hadden. Hier is hij vervolgens over gaan schrijven. Om de boekwinkels ‘te dwingen’ boeken in te kopen en op de plank te leggen, heeft hij al zijn volgers gevraagd om het boek te bestellen. De winkels konden er simpelweg niet omheen. Zo werd hij zichtbaar en werd het boek een bestseller. Hij heeft vervolgens het boek gebruikt om de betrokkenheid te vergroten en mensen uiteindelijk uit te nodigen om mee te doen aan zijn training.

    

 

Tools
Roland Frasier is een genie op het gebied van trends en technische oplossingen. Het aantal technische oplossingen voor verschillende aspecten van het online marketingproces zijn onwaarschijnlijk groot. Alle trends
De trends kun je onderverdelen in thema’s zoals
– Gebruikersgemak
– Online winkelen
– Verhogen van betrokkenheid
– Advertentiemogelijkheden
– Content

Ik deel bij deze even de link naar de presentatie zodat je zelf kunt kijken wat er allemaal bestaat en mogelijk is. Laat ik wel aangeven dat deze trends echt voor de gevorderde marketeers zijn. Het kan ook best zijn dat je als eenmanszaak niet op deze trends in kunt spelen.

https://www.slideshare.net/RolandFrasier
Blogcontent optimaliseren
Digitalmarketer heeft haar eigen blogs eens onder de loep genomen en aanpassingen gedaan. Minder is bij blogs echt meer. Kwaliteit gaat absoluut boven kwantiteit. Dit is ook wat Google wil. Ze willen alleen super waardevolle content tonen en promoten.

Zoals ik eerder schreef is marktonderzoek heel belangrijk. Dat is ook bij het schrijven van blogs het geval! Je schrijft blogs met een doel. Je wilt de klant informatie geven, je wilt ze laten zien waar hun leven door kan verbeteren. Om te weten wat klanten aan hun situatie willen verbeteren, is het noodzakelijk om onderzoek te doen. Wat wil de klant veranderen, hoe zou de klant dat willen en kunnen veranderen en waarom is het volgens jou belangrijk om daar tijd aan te besteden? Tools die je daarbij kunt gebruiken, zijn o.a. Buzzsumo, Google keywords

Als je een blog schrijft, is het goed om rekening te houden met dat een blog een aantal verschillende aspecten hoort te bevatten:
– links naar andere pagina’s
– Video’s
– Opsommingen
– Casestudy’s
– Onderbouwing

De presentatie werd verzorgt door Molly Pittman en Rush Henneberry. Twee belangrijke personen binnen Digital Marketer. Ik heb een inmiddels 3 certificatie programma’s bij hun gevolgd. Uiteraard wilde ik op de foto met hun.
 

De marketing van een blog
Een blog heeft als doel om klanten voor jou geïnteresseerd te maken. Zonder adverteren kun je beter geen blogs schrijven. Als je meer klanten wilt werven, ontkom je niet aan adverteren. In dit geval ga je jouw blog promoten.

Het promotieproces – of anders gezegd, de marketing funnel – bestaat uit een aantal stappen.
– Schrijven van waardevol blog
– Promoten van het blog
– Re-targeting van je bezoekers
– Nieuwe advertentie met klantmagneet tonen aan de mensen die het blog al hebben bezocht
– Vanuit de klantmagneet krijg je een e-mailbestand
– Onderhouden en verder informeren van je klant via o.a. e-mail
– Verhogen van betrokkenheid en informeren via een event of webinar
– Klanten uitnodigen een product te gaan kopen.

Al deze stappen dragen bij aan het creëren van meer omzet en meer opdrachten.

Het verkoopgesprek
Ryan Deiss benadrukte nog maar eens om een verkoopgesprek te zien als een gesprek met iemand waar je een relatie mee wilt aangaan. Wat doe je met zo’n gesprek? Praat jij of laat je ander praten? Wat wil je van iemand weten, waar ben je in geïnteresseerd? Als het een leuk gesprek is, kun je iemand uitnodigen om eens koffie te gaan drinken. Zo maak je stap voor stap de relatie sterker en ontstaat er vertrouwen. Ga een verkoopgesprek op dezelfde manier aan. Realiseer je dat het gemiddeld 3-12 maanden duurt voordat mensen besluiten om een product of dienst te kopen. Geduld is schone zaak. Omdat het zo belangrijk is om die persoonlijke relatie op te gaan bouwen en het vertrouwen te gaan wekken, is het goed om niet te werken met aparte afdelingen. Zorg ervoor dat de klant niet steeds weer door iemand anders wordt benaderd.

Mari Smith
Wij hebben Anne Raaymakers als Facebook queen. In Amerika is Mari Smith de Facebook queen. Zij is hier echt een celeberty. In de presentatie ging zij, net als de andere mensen die ik net al heb genoemd, in op dat thema van verhogen van het persoonlijk contact. Zij deed het vanuit het perspectief van Facebook. Ze vertelde tevens dat de tijd van puppyfoto’s op je zakelijke pagina wel een beetje voorbij zijn. Het gaat het om het plaatsen en delen van waardevolle en relevante informatie en niet om het promoten van producten. Ze benadrukte om terughoudend te zijn met ‘harde sales’ en je vooral te richten op het verhogen van de betrokkenheid. Vand aaruit start het salesproces vanzelf als de tijd en het moment daar is.

  

Ik vat een aantal aandachtsgebieden samen die voortvloeien uit het beïnvloeden van presentaties die als thema klantgedrag hadden:

  • Snelheid, een inspirerende presentatie van de general manager van Uber
  • Persoonlijk
  • Kopen wat ze begrijpen
  • Klachtbehandeling
  • Meer ontvangen dan gevraagd
  • Happy

   

 

Bij het congres waren er maar liefst 5 zalen waar continu werd gepresenteerd. Ik moest echt kiezen welke presentaties ik wilde volgen. Ik heb de presentaties over e-commerce even overgeslagen. Maar voor degene die fysieke producten verkopen, zijn er superveel mogelijkheden. Het valt me vooral op dat technieken gecombineerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een video over kleding. In die video komt dan een call-to-action bij een bepaald kledingstuk en dit linkt direct door naar Pinterest of de webshop. Het is niet mijn vak, maar als consument vind ik het al bijzonder.

Het kan allemaal. Een jaar geleden hield ik niet voor mogelijk dat ik zo intensief met marketing bezig zou zijn. Maar wauw wat is dat leuk zeg. Vooral nu ik de resultaten zie van alle inspanningen die ik gedaan heb om mij deze zaken eigen te maken. En dan zijn de mensen van Digitalmarketer echt jaren verder. Die lopen echt 5 jaar voor. Dat geeft niets. De essentie is gewoon te beginnen om met je klant in contact te komen. Dit doe je door

  • Jezelf te zijnJe eigen verhaal te vertellen
  • Je visie te delen
  • Vol te houden
  • Goed te luisteren naar de mensen die geholpen willen worden
  • Je klant de held te laten zijn
  • Budget vrij te maken om te adverteren (hoe klein dit budget ook is)
  • Denken zoals jezelf ook behandeld of geholpen wilt worden
  • Stap voor stap techniek in je bedrijf in te voeren
  • Video’s te gaan maken
  • Geen ondoordachte dingen doen
  • Niet zelf het wiel gaan uitvinden
  • Gewoon doen, blijven doen, en verder gaan met dat te doen

Heel veel succes

Met enthousiaste groet

Raymond Gruijs

Certified client value optimalization specialist
Certified customer acqusition specialist
Certified content marketing specialist

Ontwikkelaar van gecertificeerde opleiding tot coach inzetbaarheid en coach werkplezier
Directeur landelijke arbodienst Baanzinnig

Comment Section

23 reacties op “De online marketing trends van 2017 volgens Traffic & Conversion Summit 2017


Door Anton op 15 maart 2017

Mooie samenvatting Raymond! Dank je wel. Mooi dat de voetjes weer steeds meer op de grond komen qua ‘echte contacten’ en authentieke kwaliteits inhoud. Nou nog clickbait leren herkennen tussen al die gepolijste headlines 🙂


Door Anita Elsing op 15 maart 2017

Bedankt! Paar mooie tips voor mezelf uit kunnen halen. Al moet m’n website volledig om… maar klant de held maken vind ik een hele goeie!


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Inderdaad, denken vanuit de klant. Is soms lastig omdat we enthousiast zijn over wat we doen en daar graag over willen vertellen. Uiteindelijk gaat het om de klant.



Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Graag gedaan Manon


Door Corelle Strikker op 15 maart 2017

Hoi Raymond, Wat een waardevolle week was dat voor jou! Fijn dat je het zo beknopt (en toch ook wel uitgebreid) met ons deel! Succes met implementeren wat je ervan hebt opgestoken!


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

De eerste dingen heb je al voorbij zien komen. Er volgt nog meer!


Door Alie Bolhuis op 15 maart 2017

Heel interessant, ik wil al heel lang een video maken, maar weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, Komt tijd komt raad.


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Komt vanzelf Alie, ga ik je bij helpen


Door Margré op 15 maart 2017

Dank je wel voor het delen van je kennis


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Graag gedaan Margre



Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Dank je Silke



Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Ha Dieter, het was elke euro waard!!


Door Herbert op 17 maart 2017

Bedankt Raymond, hele nuttige samenvatting.


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Dank je Herbert


Door Karin op 19 maart 2017

Super verslag, erg mooi om t lezen wat er allemaal in marketingland gebeurd.


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Graag gedaan Karin


Door ann caroline roymans op 20 maart 2017

ik heb dit gekregen via Isabelle Hoebrechts, collega en goeie vriendin
txs om dit te delen


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Wat leuk zo via via!


Door Rene Knops op 21 maart 2017

Dag Raymond, het enthousiasme spat eraf! Geweldig dat je dit deelt. Deze Summit staat ook al jaren op mijn lijstje. Wie weet ga ik er nog eens heen.

Mooi om te lezen, dat het vooral ook gaat om persoonlijk en jezelf te blijven. Dat is precies wat ik doe met mijn online pianoles site.

Bedankt!

Vriendelijke groet,
René Knops


Door Raymond-Gruijs op 28 maart 2017

Dank voor mooie reactie Rene

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: