Page content

article content

Hoe maak je een klantmagneet om met klanten in contact te komen

Hoe maak je een klantmagneet, zodat je met klanten in contact komt?

Ik krijg dagelijks de volgende vragen: “hoe kom ik aan tafel bij klanten? Hoe kan ik gesprek komen? Hoe zorg ik dat mensen mij kennen?”

coach_verdienmodel_cover_v3_smallIn het e-book “Het Coach Verdienmodel Stappenplan” leg ik uit hoe je met potentiële klanten in contact komt en hoe je vanuit dat contact naar een klantrelatie kan toewerken.

De eerste stap om die relatie aan te gaan, is het geven van een klantmagneet. Een waardevol cadeau waar de ontvanger echt iets aan heeft. In dit artikel leg ik uit waar een klantmagneet aan moet voldoen om een magnetische aantrekkingskracht op klanten te hebben.

Wat is een klantmagneet?
Een klantmagneet is een cadeau wat je aan iemand geeft als eerste stap naar het aangaan van een klantrelatie. Voor jou is het doel van de klantmagneet het ontvangen van de contactgegevens van deze persoon. Wees je er van bewust dat iemand in vertrouwen een naam en email afgeeft. Dat is iets persoonlijks. Ga daar zorgvuldig mee om, anders raak je het contact kwijt.

Wat voor soort klantmagneten zijn er?

Digitale klantmagneten
Via het internet kun je zonder hoge kosten veel kennis delen. Je kunt dit doen via:

  • een checklist
  • een e-book
  • een videotraining
  • een magazine
  • een stappenplan
  • een schema
  • een uitnodiging met een belofte

Fysieke klantmagneten

Je kunt ook fysiek een cadeau opsturen of overhandigen. Denk hierbij aan:

  • een voucher
  • een proefles
  • een monster (kleine verpakking)
  • een intake
  • een gesprek
  • een box met inhoud

Wat is een klantmagneet die gegarandeerd contacten oplevert?
Probeer je te verplaatsen in de ontvanger, in jouw ideale klant. Wat zou jouw ideale klant leuk vinden om te krijgen of waar zou deze mee geholpen zijn? Zeker in de kennisindustrie is het delen van ervaringen, tips en trucs heel fijn. Als je weet waar je ideale klant behoefte aan heeft, met welke vragen ze bijvoorbeeld zitten, kun je daar op inspelen en ze deze informatie aanreiken.

Waar moet je op letten als je een klantmagneet maakt?
Naast dat de inhoud super waardevol is, is het heel belangrijk dat je een tekst maakt die direct aanspreekt. Het gaat daarbij niet om een tekst die jij begrijpt, maar om een tekst die de emotie van de lezer aanspreekt. Iemand is alleen bereid om de tijd nemen een bericht te lezen als de kop van het bericht inspeelt op een probleem of behoefte.

Waardevol qua inhoud
De inhoud van je klantmagneet zou eigenlijk zo waardevol moeten zijn dat je er ook geld voor zou kunnen vragen. Probeer de klantmagneet ook met deze intentie te maken. Maak het alsof het je mooiste kunstwerk is, het allerbeste wat je ooit gemaakt hebt. De ontvanger voelt en ervaart dan dat de klantmagneet iets bijzonders is.

Literatuurverwijzing en bronvermelding 
Maak gebruik van literatuur verwijzingen en bronvermeldingen. Dit geeft extra uitstraling aan je klantmagneet. Het ondersteunt bovendien jouw status als expert.

Inleiding, inclusief een toelichting op de reden waarom je het ebook of de blog geschreven hebt
Leg in de inleiding goed uit voor wie het bedoeld is. De ontvanger wil een keuze kunnen maken op basis van dat hij zich kan identificeren en daarna de committent maken om het ebook of de blog te lezen of te gebruiken.

Een pakkende titel die het probleem benoemt en een oplossing in zich draagt
Maak een titel die direct het probleem benoemt en een oplossing kenbaar maakt. Mensen willen graag een verbetering van hun situatie. Ze willen een situatie waar de vervelende dingen weg zijn genomen en een verbetering is toegevoegd.

Uitleg over de achtergrond van de auteur, met name ook expertstatus
Vertel je verhaal! Jouw verhaal. Beschrijf de reis die je gemaakt hebt om te komen waar je nu bent. Wat zijn je drives, jouw redenen om te doen wat je nu doet? En welke kennis heb je opgedaan tijdens de reis die je hebt gemaakt waardoor jij jezelf nu expert kunt noemen?

Benoem het resultaat voor de lezer als deze klaar is met lezen
Zeker als het om een digitaal cadeau gaat, kun je beschrijven wat het resultaat is na het lezen van het ebook of het toepassen van de checklist. Daar zit de verbetering van de situatie voor de lezer in.

Tekst, beeld of video
Maak gebruik van tekst, beeld en video. Enerzijds wordt het leuker voor de lezer om dan het stuk door te nemen. Er is meer afwisseling waardoor de aandacht erbij blijft. Anderzijds vindt Google dat ook leuk en die zal je belonen met een betere ranking.

Herkenbare structuur
Laat de structuur aansluiten bij de titel die je gebruikt. Dus als je een titel hebt zoals “10 stappen om…”, schrijf dan ook een artikel met 10 duidelijke stappen, waarbij je eindigt met het resultaat.

Veel praktijkvoorbeelden ondersteunen de kennisoverdracht 
Verhalen en praktijkvoorbeelden werken veruit het beste. Dit leest het makkelijkst, spreekt het meest aan en nodigt uit om meer te weten te komen. Het biedt jou bovendien de kans om je expertstatus te tonen en jezelf te positioneren als ervaringsdeskundige.

Opdrachten om uit te werken
Opdrachten en testjes zetten mensen aan. Maar nog belangrijker is, is dat jij in hun geheugen komt te zitten. Mensen hebben iets gedaan, wat ze nieuwe inzichten heeft gebracht en jij bent de persoon die hen daartoe heeft aangezet. Dat vergeten ze nooit meer.

Uitnodigen om je te gaan volgen
Maak gebruik van de gelegenheid om mensen te vragen jou te volgen op de verschillende social media. Dan creëer je met één actie meerdere mogelijkheden om contact te onderhouden.

SEO proof
SEO staat voor search engine optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie. Het ebook of de blog is zeer waardevol om te gebruiken. Google ziet namelijk dat jij veel over een bepaald onderwerp hebt geschreven en gaat je onder andere daardoor hoger tonen op bepaalde zoekwoorden.
Wil je meer lezen over zoekmachine optimalisatie, beluister dan het interview wat ik had met  Tonny Loorbach, een van de groot heden in Nederland op het gebied SEO.

Schermafbeelding 2016-10-13 om 10.05.13

 

Persoonlijk geschreven, beeldvormend over de schrijver
Maak het persoonlijk. Weet je nog wat in mijn ebook over de klantmagneet naar voren kwam? Mensen doen zaken met mensen. Je geeft iets waardevols cadeau om een relatie aan te gaan.

Zorg voor een verzorgde opmaak
Zorg dat het er netjes uitziet. Het hoeft zeer zeker niet perfect of ontzettend professioneel te zijn opgemaakt. Alles wat bijdraagt aan je expertstatus helpt natuurlijk. Het opmaken van een ebook kun je ook uitbesteden. Op freelance.nl kun je vast iemand vinden die dat voor je wilt doen.

Voeg een call-to-action toe
Zeg iets waardoor de lezer in actie komt. Dat is echt niet raar. Je wilt toch dat mensen iets gaan doen, iets gaan laten of iets nooit meer vergeten (Remco Claasen)? Bied dan iets aan waardoor ze daadwerkelijk actie gaan ondernemen. Vraag bijvoorbeeld of ze het bericht willen delen, of ze een referentie willen posten, etc.

Onzichtbare voordelen
Je hebt vast wel eens van cookies gehoord. Op bepaalde website krijg je die vraag ook: “ wij maken gebruik van cookies. Vind u dat goed? Cookies zijn stukjes software die er voor zorgen dat je bezoekers automatisch nieuwe informatie ontvangen tijdens het bezoeken van bepaalde pagina’s. Je kunt dit zelf ook toepassen. Dit wordt ook wel re-targeting of re-marketing genoemd.

Veel succes met het aantrekken van klanten!

Raymond

Comment Section

3 reacties op “Hoe maak je een klantmagneet om met klanten in contact te komen


Door Esther Tibbe op 17 oktober 2016

Dank je wel Raymond voor de informatie. Zowel het e-book als deze blog over klantenmagneet vond ik leuk en nuttig om te lezen. Ik ga ermee aan de slag.
Vriendelijke groet,
Esther Tibbe


Door Jos op 19 oktober 2016

Hi Raymond, Dank voor de informatie uit het blog. Zou ik nogmaals het ebook kunnen krijgen. Ik wilde het opslaan maar dat is niet gelukt. Toen ik het opnieuw aanvroeg was het email adres al in gebruik volgens jullie. Bedankt.


Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: