Page content

article content

8 belemmerende factoren bij het krijgen van coach opdrachten

Iedere coach heeft er wel eens mee te maken, het moment dat je even geen coach opdrachten binnenhaalt. Vooral bij beginnende coaches komt dit voor. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bij enkele oorzaken heb je geen invloed. Een goed voorbeeld hiervan is een vakantieperiode, zoals de maanden juli en augustus. Het is, net als bij alle bedrijven, dan rustiger en dat merk jij als coach, er is namelijk niemand om te coachen. Het is geweldig als jij de vakantieperiodes helemaal niet opmerkt. Je hebt een aantal vaste klanten waar je ook in rustigere periodes coach opdrachten voor kunt uitvoeren. Maar het feit blijft dat iedere coach wel eens te maken krijgt met een periode zonder opdrachten. Andere oorzaken hiervoor liggen misschien wel bij jezelf. Je kunt gedachtes hebben waardoor jij geen coach opdrachten aan durft te nemen. Je hebt twijfels over jezelf of jouw product of dienst. In dit artikel noem ik een aantal van deze oorzaken.

1. Je weet gewoonweg niet waar je moet beginnen

Je weet dat je als coach wilt beginnen, maar dan? Voel je je goed? Zit je lekker in je vel? Als je namelijk wilt gaan coachen en nieuwe dingen wilt creëren, is het wel van belang dat je jezelf goed voelt! Je moet dit ook over kunnen brengen op anderen.

Zit jij lekker in je vel en heb je je niet beter gevoeld dan nu? Dan is het een goed moment om naar de Kamer van Koophandel te gaan en jezelf daar te registreren als coach. Vervolgens begin je met het opschrijven van de resultaten die je wilt bereiken. Je begint hierbij niet aan het begin, maar aan het einde. Stel je eens voor hoe het zou zijn als je hebt bereikt wat je wilde bereiken. Hoe voel je je, welke activiteiten bied je dan met je bedrijf aan, hoe ben je hier gekomen. Als je dit goed doet, weet je wat je wilt bereiken en wat daar voor nodig is.

2. Wat wil je bereiken

Het werkt hetzelfde voor het bedenken van jouw producten en diensten. Ga niet nadenken vanuit het product wat je als idee had, maar vanuit wat je wilt bereiken met jouw bedrijf. Wil je bijvoorbeeld dat mensen zich gelukkig gaan voelen in hun werk, bedenk dan vanuit dat oogpunt wat mensen nodig hebben. Hebben ze dan misschien behoefte aan een zelfhulpboek? Of hebben ze eerder behoefte aan een-op-een gesprek waaruit naar voren komt waar zij gelukkig van worden?

Schrijf alles op en giet dit in een aantal producten en/of diensten die je aan kunt bieden. Belangrijk is een pakkende tekst te schrijven zodat je de producten via persoonlijke voorstellen op je website kan gaan verkopen. Verkopen is direct het volgende punt waar je aan moet denken. De inkomsten als coach vervangen zeer waarschijnlijk een salaris wat je eerst ontving. Maak een goede afweging in wat je nodig hebt om te kunnen voorzien in je levensbehoeften én in een aantrekkelijke prijs voor jouw eerste klanten.

Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waar je aan moet denken bij het starten als coach. Denk bijvoorbeeld aan goede foto’s waar jouw persoonlijkheid goed naar voren komt. Denk aan het beschrijven van jouw ideale klant zodat alle communicatie aansluit. Of denk aan het volgen van een cursus zodat je over nog meer belangrijke kennis beschikt. Maar bovenstaande punten zijn zeker een aantal punten die je voor nu een houvast bieden.

3. Je vraagt je af of jouw coach opdrachten wel iets toevoegt

Je weet heel goed waarom jij bent begonnen als coach. Je wilt namelijk anderen helpen met de kennis die jij hebt. Maar als je uiteindelijk coach opdrachten binnen moet halen, ga je twijfelen over of je wel een toegevoegde waarde voor mensen kunt bieden.

Allereerst, coaching biedt altijd een toegevoegde waarde! Uit onderzoek is gebleken dat coaching binnen teams onder andere verbeterde relaties en een verbeterde productiviteit en kwaliteit met zich mee brengt. Persoonlijke coaching brengt zelfvertrouwen en motivatie. Bovendien creëren beide vormen bewustwording en is er sprake van kennisoverdracht en een ontwikkeling van vaardigheden.

Je kunt dus zeker een toegevoegde waarde bieden voor de mensen die je coacht! Het is alleen belangrijk dat je de toegevoegde waarde die je kunt bieden, ook over weet te brengen. Dit doe je door vaag taalgebruik, irrelevante informatie of langdradige verhalen te vermijden in de communicatie met potentiële opdrachtgevers. Maak gebruik van de zogenaamde elevator pitch, bij voorkeur in combinatie met jouw missieverklaring. Zo vertel je een verhaal waaruit duidelijk blijkt waar jij voor staat en welk resultaat jij met coachen kunt bereiken.

4. Je twijfelt over of je product/dienst voor wel klaar is

Je hebt net een heel concept bedacht en uitgewerkt, maar het is nog niet perfect. Je vindt bijvoorbeeld dat er nog niet genoeg content is om geld te vragen voor jouw product of dienst. Het overkomt iedere ondernemer zodra deze voor zichzelf beginnen. Je wilt je goed profileren en daardoor word je perfectionistisch. Misschien wel té perfectionistisch. Het is helemaal niet erg om je product of dienst in de loop der tijd te verbeteren. Natuurlijk moet je wel een goed product of een kwalitatieve dienst aanbieden bij je eerste coach opdrachten. Schiet daar vooral niet in door. Als je je niet goed voelt bij het product of de dienst die je aanbiedt, zijn er een aantal mogelijkheden. Vraag bijvoorbeeld bij de eerste paar opdrachten een lager tarief. Je krijgt dan de mogelijkheid coach opdrachten uit te voeren en tegelijkertijd jouw product of dienst te laten groeien.

5. Je durft je eigen verhaal niet te vertellen

Vaak beginnen ondernemers hun bedrijf naar aanleiding van een specifieke situatie die ze hebben meegemaakt. Zeer waarschijnlijk heb jij ook iets meegemaakt waardoor je van koers bent veranderd. Je hebt gekozen om zelf als coach te beginnen. Door dat verhaal te vertellen wordt je ontzettend toegankelijk voor nieuwe opdrachtgevers. Het laat zien wat je mee hebt gemaakt en met welke ervaring je coach bent geworden. Je deelt door het vertellen van jouw persoonlijke verhaal een stukje identiteit. En het is bewezen, dit werkt gewoon! Het maakt je uniek en tegelijkertijd laat je zien dat je ook gewoon een mens bent. Jouw verhaal is datgene waarom mensen jou als coach kiezen!

Dit betekent natuurlijk niet dat je overal jouw eigen verhaal op jouw website moet vermelden. Of dat je tijdens de coachsessies bij iedere situatie van de persoon of het team wat je coacht, terug moet grijpen op jouw situatie. Het betekent ook niet dat je iedere keer maar moet roepen hoe geweldig je bent. Kies er voor om jouw verhaal te vertellen in een voor- en na-verhaal. Je vertelt dan de oude situatie en hoe je deze situatie hebt kunnen veranderen, dus het resultaat wat je hebt behaald. Je kunt ook vertellen waarom jij coach bent geworden, waarbij je in het verhaal laat doorschemeren waarom jij een geschikte coach voor de persoon of het bedrijf kunt zijn. Maak in ieder geval gebruik van jouw persoonlijke verhaal om (nieuwe) klanten aan te trekken.

6. Je hoofd en hart zeggen allebei iets anders

Rationeel of emotioneel? Hoe maak jij normaal gesproken keuzes? Als ondernemer zal het altijd lastig zijn om te bepalen of rationeel handelt of luistert naar wat je hart je zegt. Ik zou je willen adviseren naar beiden te luisteren! Je hoofd vertelt je namelijk of iets een verstandige keuze is en je hart geeft aan of je bij een bepaalde keuze voldoening uit de keuze haalt. Het is lastig om nu hier aan te geven waar je naar moet luisteren. Het is namelijk niet te zeggen of het altijd je hoofd of altijd je hart is. Zo kan iets geen verstandige keuze zijn, maar je kan er zelfs op dat moment nog voor kiezen het risico gewoon te nemen, in het diepe te springen en de gok te wagen. Het enige advies wat ik je mee kan geven is dat nooit iets met tegenzin moet gaan doen!
Belangrijk voor het binnenhalen van coach opdrachten is in ieder geval dat je duidelijk blijft in je communicatie. Laat geen mogelijke twijfels door schemeren.

7.Je durft niet los te komen van de goedbedoelde, maar te beschermende adviezen.

Je kent het waarschijnlijk wel, een vriend of vriendin vertelt je over een situatie waar hij/zij het absoluut niet mee eens is. Eigenlijk vind je dat de persoon ietwat overdrijft, maar omdat je de vriendschap goed wilt houden, geef je de persoon gelijk en praat je mee met het gesprek. Tegen je vriend(in) ga je toch niet in? Hoe herkenbaar is deze situatie voor jou?

Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf. Misschien heb jij vrienden die altijd een eerlijk en goed advies geven, waar jij echt mee vooruit komt en door kunt groeien. Maar er is ook zeker een kans dat de mensen in jouw omgeving meepraten met de zorgen die jij hebt, waardoor je té beschermende adviezen krijgt. Natuurlijk zijn deze adviezen goedbedoeld en nog belangrijker, neem deze adviezen ook zeker serieus. Wees alleen niet bang om iets anders te doen dan je is geadviseerd. Durf het risico te nemen. De mensen in je omgeving zullen er ook nog steeds zijn om je op te vangen als jouw keuze niet zo goed heeft uitgepakt.

8. Je durft niet te roepen dat je expert bent met coach opdrachten

Zeggen dat je expert bent gaat niet over een groot ego hebben, maar over in jezelf geloven. Zorg ervoor dat mensen jou zien als een expert. Dit doe je door in je communicatie te laten doorschemeren waarom jij een goede coach voor de klant bent. Dit kun je doen door aan te geven welke ervaring jij hebt, welke opleidingen je hebt gevolgd, welke talenten je hebt, welke unieke vaardigheden je kunt bieden en ga zo maar door. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om jouw missie of grootste behaalde successen te benoemen. Het benoemen van reviews van anderen, zorgt voor een positief beeld van jou als coach en geeft (nog meer) kracht aan alles wat jij over jezelf vertelt op jouw website. Uiteindelijk gaat het erom dat jij je als expert kunt gaan onderscheiden van anderen.

Comment Section

0 reacties op “8 belemmerende factoren bij het krijgen van coach opdrachten

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: