Page content

article content

7 manieren om meer coach opdrachten te krijgen bij werkgevers

Ik krijg vaak de vraag: “Goh Raymond, hoe doe je dat nu, steeds weer nieuwe coach opdrachten krijgen?”

Omdat ik deze vraag zo vaak, al jarenlang krijg, heb ik besloten om een aantal tips met jullie te delen zodat je dat ook kunt gaan bereiken.

Niets is fijner dan een manier te vinden die voor jou werkt en waardoor je nieuwe klanten aan je kunt binden. Een manier waardoor je met bijna 100% zekerheid kunt zeggen dat je het werk binnen gaat halen.

Dit blog is een verkorte weergave van het ebook: In stappen een acquisitie plan voor meer coach opdrachten. Je kunt het hier downloaden.

1.Weet waar je klant een probleem mee heeft.

Als ik werkgevers of ondernemers spreek, dan geven ze steevast aan dat ze ‘moe worden’ van al dat gedoe rondom medewerkers. Ze zijn vaak ziek, doen niet altijd wat je zegt en willen wel rechten maar geen plichten. Het klinkt scherp, maar het is wel vaak de eerste emotie van een werkgever, zeker als hij op dit moment een medewerker heeft die aan die kwalificatie voldoet. Als je vervolgens goed doorvraagt heeft hij in essentie helemaal geen problemen met de medewerker (behalve de echte kladlopers dan) maar met de gevolgen van de wetgeving voor hem. De kosten die afwezigheid, re-integratie en ontslag met zich mee brengen. Hij is gefrustreerd over het onrecht wat hem wordt aangedaan en de onmacht die hij voelt om daar iets aan te doen. Daar zit zijn echte pijn.

2. Vertel over wat het oplevert in plaats van over wat het inhoud.

Het doel van dit blog is om je een aantal manieren aan te reiken om meer coach opdrachten bij werkgevers te krijgen. Een veel gemaakte fout is dat leveranciers van producten of diensten gaan vertellen over wat hun product of dienst inhoudt. Ik zal je uitleggen waarom deze gewoonte geen enkel effect heeft. Om je dat te kunnen uitleggen is het nodig dat je eerst iets leert over de werking van de hersenen.

Mensen maken een keuze als ze geraakt worden. Dus als er prikkels komen in het onderbewustzijn. In het deel waar de emotie zich bevindt. Je kunt dat bereiken door vooral over ervaringen te vertellen in plaats van mededelingen te doen over de inhoud. Deel verhalen over ervaringen van jezelf en van je klanten. Beschrijf vooral wat het product of dienst heeft betekend voor deze mensen of bedrijven.

Ik geef je hier een voorbeeld van het verschil tussen beleving en een procesbeschrijving.

3. Denk niet in oplossingen maar in belevingen.

Om er achter te komen welke behoefte een klant heeft of voor welk probleem hij een oplossing zoekt, adviseer je ik om vragen te verzinnen zoals:

  • Hoe zou je leven er uit zien als…?
  • Wat zou het voor jou betekenen indien…?
  • Heb je je wel eens voorgesteld wat er zou gebeuren als….?
  • Wat gebeurt er met je dagelijkse dag als je geen …. meer hoeft te doen?
  • Hoe ziet je bedrijf eruit als…. wel werkt?
  • Welke verandering zou je het liefst willen meemaken?
  • Wat zou je absoluut niet meer willen?

4. Maak een verleidingsplan

Het winnen van klanten is ook een spel van verleiding. Het spel begint ook met het resultaat wat je wilt bereiken. Welk doel heb je voor ogen? Welke klanten wil je graag op je referentie lijst hebben?

Door zo’n lijst te maken kan je gerichter gaan werken aan het benaderen van die klanten. Wat ongemerkt gebeurt, en dit is dan absoluut geen toeval, is dat je mensen gaat ontmoeten die jou in contact kunnen brengen met de klanten zoals je deze op de lijst hebt beschreven.

Welk bedrijf of welke persoon wil jij als klant kunnen begroeten?

5. Doe 1 ding super goed

Ik las in een artikel dat er ruim 40.000 coaches zijn in Nederland. Hoe ga je je dan onderscheiden en hoe zorg je dat jouw klant jou uit die 40.000 coaches kiest?

Ten eerste: durf jezelf expert te noemen en werk aan die expertstatus. Deel kennis en ervaring over je vakgebied en publiceer die kennis op kanalen en platformen waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden.

Het delen van kennis en ervaringen kun je op verschillende manieren doen. Pas ook hier het principe: ‘doe 1 ding super goed’ toe. Het gaat vooral om het medium wat je gebruikt.

 6. Van reisplan naar prijsplan

We hebben tot zover het volgende besproken:

  1. Voor welk probleem van je klant bied je een oplossing?
  2. Vertel ervaringen over je dienst in plaats van hoe je de dienst levert.
  3. Welke beleving gaat die klant krijgen als hij met jou gaat samenwerken?
  4. Hoe ga je die klant verleiden?
  5. Hoe onderscheid je jezelf en word je zichtbaar?

Vervolgens komt de volgende belangrijke vraag: “Wat kost het?” Pricing is een heel belangrijk thema, maar ook een mindset thema. De vraag is moet niet zijn: wat kost het? Maar wat is het resultaat je waard?

Een prijsplan begint bij je eigen mindset en overtuiging dat je een bepaalde prijs waard bent! Een veel gemaakte fout is om lage tarieven te gaan rekenen om daar mee opdrachten te verkrijgen. De klant beoordeelt je niet op de prijs, maar op het resultaat. Als het resultaat zo goed is, zelfs boven verwachting, is de prijs voor het wegnemen van de pijn, meer waard dan de pijn in de portemonnee.

7. Het begint als het klaar is

Geld onthoud je niet, maar de ervaring wel.
Het is net als met de vakantie. Zodra je thuis bent na een geweldig reis, ga je over tot de orde van de dag en binnen een paar dagen is het fijne gevoel naar de achtergrond verdwenen. Op een regenachtige zondagmiddag ga je de foto’s bekijken en onmiddellijk ben je terug in de beleving die je hebt gehad.

Om klanten aan je binden en ze steeds weer even dat gevoel van die mooie ervaring te geven, adviseer ik je om een systeem te maken waarin je regelmatig informatie deelt met je klant.

Veel succes met het vinden van nieuwe opdrachten! Met deze 7 manieren gaat je dat zeker lukken. Wees je bewust van het feit dat je ook ‘vlieguren’ moet maken, ervaring moet opdoen en dat je dagelijks leert van je ervaringen. Degene die volhouden zullen slagen!!

Met enthousiaste groet,

Raymond

Gratis E-Book: In 7 stappen een acquisitie plan voor meer coach opdrachten

Vul je naam en e-mail adres in en ontvang het e-book.

Wij hebben ook een hekel aan spam

Comment Section

0 reacties op “7 manieren om meer coach opdrachten te krijgen bij werkgevers

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: