Page content

27 (persoonlijke) groeiversnellers

article content

27 (persoonlijke) groeiversnellers

1. Tijdsbesteding

Je kunt je kostbare tijd maar een keer besteden. Heb je voor jezelf gesteld wat je per uur waard bent. Dus niet wat je nu per uur in rekening brengt bij je klanten. Ga met die gedachte eens langs je agenda en neem afscheid van de taken en afspraken die geen bijdrage leveren aan het realiseren van je doel of te duur zijn om zelf uit te voeren.

2. 5x Waarom

Unknown-2  De waarom vraag is een van de meeste belangrijke vragen die jezelf moet stellen. Waarom doe ik wat ik doe. Vele auteurs hebben hier over geschreven ( Daniel Pink, Simon Sinek e.v.a.). Het wordt pas echt interessant als je 5x de waarom vraag gaat stellen. Dus de waarom op de waarom. Probeer dat maar eens en kom daarmee tot de echte essentie van je drive of waarde.

3. Omzet

Met welke omzet ben je tevreden? Als je tevreden bent met een dekking van de kosten, en je leuk kan leven dan is dat de omzet die waarschijnlijk ook gaat realiseren. We praten hier over de mindset op omzet. Als je het brein van een miljonair gaat gebruiken zul je gaan ervaren dat er veel meer mogelijk is. ( T. Harv Eker) . Van oorsprong ben ik ook een professional die plezier vond in het leveren van hoge kwaliteit en blij werd van mensen helpen. “ Geld vind ik niet het belangrijkste” zei ik eerst. Nu is mijn hogere doel om mensen te helpen die door omstandigheden hun talenten niet tot bloei kunnen laten komen. Om dat hogere doel te realiseren heb ik andere omzetten nodig. Die drive heeft nieuwe inzichten gegeven en tot een andere game plan geleid.

4. Loslaten

Heb vertrouwen in dat anderen ook waardevolle taken kunnen uitvoeren. Het gebeurd waarschijnlijk anders dan dat jij het zou doen. Maar als de gezamenlijke intentie goed is, wordt er een bijdrage geleverd aan het einddoel. Laat dingen los. Geef andere het vertrouwen dat ze jou willen helpen.

5. Leveranciers

Wie heb je nodig om je product of dienst gerealiseerd te krijgen. Zoek een match die voor beide partijen een toegevoegde waarde oplevert. Leveranciers uitkiezen op prijs creëert de basis van goedkoopste en niet van beste.. Je verkoopt wat je koopt. Met andere woorden, als jezelf voor goedkoop gaat gaan jouw klanten ook voor goedkoop.

6. Samenwerkingspartners

Een samenwerkingspartner levert een aanvullende dienst of product waar jouw klanten blij van worden. Jouw klanten waarderen jou voor goed advies wat door een andere partij wordt uitgevoerd. Dit getuigd van leiderschap en bewustzijn dat je niet alles kan. Daarnaast hoort een samenwerkingspartner wel een bron van inspiratie te zijn en niet iemand die je aardig vindt omdat je werk komt brengen.

Klik hier als je het hele artikel als pdf wilt ontvangen

7. Onderhoud

Schermafbeelding 2015-09-28 om 15.36.55Alles wat je gebruikt is onderhevig aan slijtage. Jij dus ook! Onderhoud je lichaam en geest. Zoek een levensstijl waarin regelmatige beweging en een brein douche vast onderdeel van uitmaken. Een top sporter zoekt balans tussen inspanning en hersteltijd. Ondernemen is topsport. Zorg bewust voor die balans.

8. Kennis

IMG_2155Nieuwe kennis en inzichten zijn ongelimiteerd beschikbaar. Het internet is een oneindige encyclopedie. Daar schuilt ook het gevaar van afleiding. Vindt een manier om die kennis bij te houden die ondersteunend is aan het realiseren van je doel. Maak een onderscheidt tussen belangrijk voor mij en mijn klanten en algemeen leuk en interessant. Plan per dag of week ook tijdseenheden voor kennis opname in. Zo hou je altijd voorsprong op je concurrenten en kun je nieuwe waarde blijven toevoegen aan je klanten.

9. Denktijd

Weet je wat het allergrootste geheim van o.a. Sir Richard Branson is? Thinking time. Zoek een plek waar je je prettig voelt, doe een koptelefoon op en draai rustgevende muziek. Pak een schrijft en ga schrijven. Laat je gedachten de vrije loop en geef je pen de ruimte om alles op te schrijven. Blijf net zolang schrijven totdat er niets meer uitkomt. Lees e.a. later eens na en markeer de beste ingevingen.

images-310. Spiegelen

Onze hersenen bevatten zgn. spiegelneuronen. Deze neuronen kopiëren informatie naar je onderbewust zijn. Als je alle sombere berichten uit de krant leest hebben deze invloed op je stemming. Dat komt o.a. door spiegelneuronen. Als je bijvoorbeeld veel naar een bepaalde sport kijkt ( tennis, golf, biljart, darten) wil je het daarna zelf gaan proberen en je helden nadoen.

Door te zijn in een omgeving waar zich mensen bevinden die jouw doel al hebben bereikt gaan de spiegelneuronen jouw helpen dat doel te realiseren.

11. Moeilijk

De volgende stap kun je maken als je het pad van het onbekende durft te bewandelen. Daag jezelf uit en creëer wat nog niet bestaat ( in jouw wereld). Ontdek wat je nog niet weet om te kunnen beoordelen of het een toegevoegde waarde geeft aan het bereiken van je doel.

12. Ervaringen

Be in the present. Verblijf mentaal bewust in het heden. Neem het heden waar met alle zintuigen die je hebt. Leef voortuit naar het doel wat je wilt bereiken. Stel je dat levendig voor wat doel je heeft gebracht (dus in de toekomst beleven). Vanuit het heden naar de toekomst gaan aangevuld met de goede dingen uit het verleden geeft je het inzicht dat je reis al eerde is begonnen en je al ver heeft gebracht.

13. Acquisitie tijd

Schermafbeelding 2015-12-15 om 14.31.46Acquisitie tijd is de duurste tijd die je kunt besteden. Hoe kun je die tijd zo succesvol mogelijk invullen. Ga je op elk verzoek van een klant of prospect in? Maak gebruik van bijvoorbeeld Skype om reistijd te bekorten. Ontwikkel een selectieproces om alleen afspraken te maken die iets opleveren.

14. Netwerken

Wat is netwerken? Is het gezellige borrelen? Is het een verkapte datingmeeting? Of werk je heel bewust aan persoonlijke contacten in een ontspannen sfeer. Op wat voor manier vindt je netwerken plezierig, wat is de manier die het meest bij je past? Het doel is bekend worden en mensen ontmoeten die jou verder kunnen of willen helpen.

15. Bewegen

Bewegen maakt de brein actiever en tot meer in staat. Meerdere stoffen worden aangemaakt die een gemoedstoestand van flow stimuleren. En die “state” wil je hebben om ongekend te kunnen vlammen en je creativiteit in volle omvang tot z’n recht te laten komen.

16. Stress

Wat is stress en is stress schadelijk? Katy Mconnely laat in haar Ted Talk zien dat mensen die de overtuiging hebben dat ze van stress zullen overlijden ook in 43% van de gevallen zullen sterven aan hart en vaatziekten. Als je inziet dat stress je lichaam en geest voorbereid om te kunnen presteren is de kans op hart en vaatziekte veel lager. Sterker nog. Het hormoon oxythocine, wat vrijkomt bij stress, maakt je hart weerbaarder.

Zoals voor alles, geldt hier natuurlijk ook: alles waar TE voor staat….

17. Medewerkers

Een medewerker wil in de kern nooit een gelijkwaardige van jou zijn. Anders was de medewerker ondernemer of partner geworden. Het ondernemers bestaan kan eenzaam zijn. We neigen steun te zoeken of te sparren met de mensen om ons heen. Dat kan, maar hou hun rol in je achterhoofd en maak het niet moeilijk voor hun. Ze zijn loyaal aan jou, maar zijn uiteindelijk niet gelijkwaardig in het dragen van de eindverantwoordelijkheid. Zet ze in hun kracht om jou te helpen je einddoel te realiseren. Waardeer ze daarvoor! Dan zijn jullie allebei blij.

18. Waarde

Welke oplossing biedt jij welk je klant zelf niet heeft gevonden of kan uitvoeren? Daar liggen jouw kansen. Benoem de geaccepteerde frustraties van je klant en welke pijnpunten hij heeft. Met jouw onderscheidend vermogen kun je daar het verschil maken en omzet genereren.

19. Zichtbaarheid

images-4Anno 2015 is zichtbaarheid een mix tussen on line vindbaar en zichtbaar zijn en persoonlijk contact. Het koopgedrag van mensen ( ongeacht hun rol) is verandert. Het voorwerk om een oplossing voor hun probleem te vinden ( of hun probleem onder woorden te kunnen brengen) vindt on line plaats. Men wil je leren kennen door naar video’s te kijken, blogs te lezen en je te volgen op facebook. Wie ben je, wat doe je. Welke mensen “vinden jou leuk” en zorgen voor de naamsbekendheid en social proof.

Zichtbaarheid en likebility ( leuk gevonden worden) dienen standaard onderdeel van je bedrijfsvoering te zijn.

20. Beeldvorming

Hoe stel je je toekomst voor als je bereikt hebt wat je wilde bereiken? Welk gevoel geeft je dat? Een belangrijke stap naar realisatie van je droom begint in je hoofd. In je onderbewustzijn om precies te zijn. Het onderbewustzijn werkt met beelden. Dit in tegenstelling tot ons bewustzijn waar mee we denken op basis van de zintuig informatie die we ontvangen. Met het onderbewustzijn voeren we 95% van onze dagelijkse handelingen uit! En dan doen we op basis van beelden en voorstellingen welke zich hebben vertaald in automatismen.

Een nieuwe situatie, een nieuwe droom begint dus met je voor te stellen hoe dat is en hoe dat voelt. En dat straal je letterlijk uit en heeft invloed op hoe anderen mensen jouw zien.

21. Aantrekkingskracht

Net als de wet van de zwaartekracht een gegeven is, is de wet van de aantrekkingskacht dat ook. Je trekt aan wat je uitzendt. Bewust en onbewust. Er zullen mensen zijn die zich daar toe aangetrokken voelen en mensen die juist “afstoten, zich niet herkennen in jouw gedachte goed of manier van denken. Hier ligt de sleutel tot het vinden van de klanten die bij jouw passen!

22. Waardering

Wanneer voel jij je gewaardeerd? Wanneer ben je tevreden met wat je hebt bereikt. Heb je daar de uitgesproken waardering van de ander voor nodig of ben je tevreden als jij tevreden bent?

Waardering gaat ook over de financiële beloning. Wat is het verdienmodel wat het beste bij je past? Als ondernemer zoek je naar een balans tussen vrijheid/ creativiteit en inkomen/omzet. Begin maar eens met op te schrijven wat jij als persoon nodig hebt.

23. Flow

Flow is een gemoedstoestand waarin je kunt presteren zonder ogenschijnlijke moeite, moeiteloos actief zijn. Een gevoel van het gaat vanzelf. “ He, in ene ervaar ik geen weerstand en lijkt iedereen wel mee te werken.”

Zou je dat gevoel willen hebben en kunnen oproepen als je het nodig hebt? Ik geef je drie basis ingrediënten: 1. Positieve gedachtes ( zij zorgen voor het gelukshormoon dopamine). 2. Focus ( laat je niet afleiden van je einddoel). 3. De sfeer en setting waar in je lekker voelt ( creëer de ideale voedingsbodem voor groei).

24. Durf

fotoAls je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd had. Om nieuwe dingen te bereiken zul je het anders moeten gaan doen. Dat kan eng zijn. Maar als je weet waar je heen zal de reis die je maakt je voorzien van waardevolle inzichten om dat doel te bereiken. Volg je hart en durf de stap te zetten.

25. Brein douche

Unknown-3We hebben allerlei dagelijkse routines, zoals scheren, wassen, douchen, schone kleren aan, regelmatig eten e.d. We gaan sporten, bewegen, rekken en strekken , allemaal activiteiten om onszelf te verzorgen. Ons brein kun je echter niet vastpakken of een washandje over heen halen. Een brein douche is de metafoor voor onderhoud van je mentale batterij. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je brein het allerbelangrijkste gereedschap is wat we hebben. Maar gemiddeld verzorgen we die het minst. Meditatie, visualisaties e.d. zijn technieken die je helpen ontspannen en helpen om “virussen” geen toegang te geven tot jouw software.

26. Persoonlijkheid

Je mag zijn wie je bent. Jij bent meer dan goed genoeg. Jij bent uniek, durf dat te zien en toe te laten. De buitenkant bepaald niet het resultaat. De uitstraling van binnenuit bepaald de uitstraling. Je kunt dat wat je wilt uitstralen wel ondersteunen door je kleding keuze, kleuren, wijze van communiceren. Er zijn nu eenmaal trends, culturen, normen en waarden. Maak die onderdeel van je plan om je doel te bereiken.

27. Opruimen

_MG_0680Opgeruimd staat netjes. Letterlijk en figuurlijk. Schoon je business op, maak je bureau leeg, ruim je kantoor op. Als je omgeving opruimt krijg je ook ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën.

 

 

 

 

Download artikel 27 (persoonlijke) groeiversnellers
Vul hier je naam en e-mail adres in om het artikel te ontvangen
Wij hebben ook een hekel aan spam

Comment Section

0 reacties op “27 (persoonlijke) groeiversnellers

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: