Page content

article content

#17 Mirjam van Dijk over ondernemer zijn binnen een bedrijf:

Introductie

Mirjam van Dijk is 45 jaar, getrouwd met Nico en samen hebben ze 2 kinderen, Amelie en Ariane. Mirjam werkt met heel veel plezier al 16 jaar bij Royal Duyvis Wiener. Ze begon als verantwoordelijke voor verkoop, projectmanagement en service en is in 2004 aangesteld als directeur. Het bedrijf ontwikkelt en produceert alle machines die nodig zijn om van cacao chocolade te maken en verricht onderhoudsklussen in de Zaanstreek. Daarnaast opereert men in een nieuwe branche: het ontwikkelen van machines om noten en zaden zodanig te behandelen dat salmonella bacteriën tegengegaan worden. Het team van 260 man, bestaande uit bijna allemaal mensen die technisch geschoold zijn, levert de machines aan klanten in zo’n 175 landen over de wereld.

Zo’n plek invullen en mogen doen wat ik nu doe, dat staat of valt bij support van thuis.

“Als je een gezin hebt, dan moet één van de 2 moet een solide basis bieden en wat regelmaat inbrengen en dat ben ik gewoon niet. Dat heeft te maken met het internationale karakter van het bedrijf en ook met bijvoorbeeld trajecten als overnames. Dat is altijd een periode dat je agenda gedicteerd wordt door anderen. Op dat moment sta je ten dienste van zo’n proces en de basis blijft dan thuis. Ik voel me een rijk mens als het thuis zo doordraait en ik de vrijheid heb om af en toe in het buitenland te verblijven of nieuwe dingen op te zetten.”

Als je, als bedrijf, wil verbeteren of groeien moet je vragen stellen aan je klanten.

De transformatie van een bedrijf dat sec kwalitatief hoogwaardige machines maakt naar een bedrijf dat machines maakt die klanten helpen hun productieproces te optimaliseren, was prachtig om mee te maken.

Rond 2000 kwam ik als 30-jarige terecht in een bedrijf vol vakmensen met passie voor hun vak. Dat betekende dat klanten met ons wegliepen als het ging om de kwaliteit van de machines, maar niet per se met de klanttevredenheid. Klanten deden graag zaken met ons vanwege de goede machines. Maar het stukje begrijpen wat die klant wil en de manier waarop, dat vroeg om aanpassing. Ik vond deze uitgangspositie een mooie uitdaging, maar iedereen moest wennen.

Langzaam maar zeker heeft het team zich kunnen ontwikkelen. Ik ben veel gaan reizen voor het bedrijf. Als marketingmanager heb ik meegeholpen die hele marketing en service afdeling verder uit te bouwen. Naar alle klanten toegegaan, ook de mopperende klanten. Dat is het voordeel als je nieuw bent. Je kunt makkelijker vragen wat er scheelt en dan verzoeken om een kans. Dan krijg je het sneller te horen dan wanneer je iemand stuurt die er al 5 jaar zit en onderdeel is geweest van het verleden. Dan zie je mogelijkheden en herken je de waanzinnige reputatie die we hadden voor de producten die we leverden. Het gaat om een relatie opbouwen en dat het je gegund moet worden.

In die tijd leverden we al wel internationaal, maar met name vanuit de hoofdkantoren hier in de Zaanstreek. En dat waren allemaal al goede klanten van ons. Wanneer een van die klanten zich in het buitenland vestigde, kochten ze onze machines ook voor het buitenland. Zo waren wij bezig met exporteren. Dat hebben we nu omgebouwd naar een bedrijf dat globaal mag leveren.”

Je kunt ook ondernemen binnen een bedrijf dat niet je eigen onderneming is.

Duyvis heeft een bijzondere structuur en dat komt door de historie. De twee generaties Duyvis hadden en hebben een grote betrokkenheid bij de Zaanstreek. Ze zien het bedrijf en hun medewerkers als kinderen. Omdat de tweede generatie zelf geen kinderen heeft, heeft de echtgenote van de oud-directeur ing. PM Duyvis, Jopie Duyvis, bedacht om 100% van de aandelen in een stichting te stoppen. Dat is vrij uniek. De stichting mag zich niet bemoeien met het beleid. Die steunt allerlei goede doelen en niet alleen hier in de Zaanstreek. Zo hebben we laatst ook een project voor een opleiding voor cacaoboeren aan de Ivoorkust gedaan.

Binnen deze structuur heb ik als CEO echt de vrijheid om voor de langere termijn te kijken naar wat goed is voor de duurzaamheid van dit bedrijf. Natuurlijk waren er al normen en waarden vanuit de familie vastgelegd die van belang zijn: sociaal werkklimaat, betrokkenheid bij de Zaanstreek en zelfstandigheid. We zijn ook echt met het team gegroeid door de overnames die we hebben gedaan en de productontwikkeling waarvoor we de vrijheid hebben gekregen, daarmee zijn we het Koninklijke globaliserende bedrijf geworden dat we nu zijn. 260 man, 90% export buiten Europa.”

Je richten naar je klant, maar ook winst maken lukt alleen als je iedereen bewust bij het bedrijfsproces betrekt.

“Eigenlijk is het zo simpel als dat. Je moet gewoon vertellen, wat gaat er goed, wat zijn de kansen. Soms heel laagdrempelig met de boel bij elkaar in de kantine, en je mensen blijven vertellen, ze meenemen in je plan en de gelegenheid bieden hun vragen bij je kwijt te kunnen. Dat is altijd de basis geweest. Vertel dus wat je hebt gehoord en gezien in de markt. En wat je weet over het eigen bedrijf, want mensen weten donders goed waar het goed gaat binnen het bedrijf en waar het verbeteren kan. In het verleden werkten we voornamelijk aan eenmalige projecten, echt technische hoogstandjes. Maar dat is niet meer de manier waarop je een bedrijf kunt uitbouwen en moet je continu met z’n allen innoveren. Dat is heel belangrijk.

Maar het gewoon vertellen is lang niet altijd even makkelijk geweest hoor. Als je tegen monteurs moet zeggen, we doen nog steeds wat onderhoudsklussen hier in de regio, maar voor de rest gaan we onderhoud afbouwen. Nu is onderhoud nog maar een heel klein stukje van de omzet. We hebben echt gekozen om andere dingen te gaan doen.”

Zorg dat je goed in kaart hebt welke mensen je nodig hebt en welke opleiding daar bij hoort.

“Mensen die vroeger op een ambachtelijke manier het vak hebben geleerd, hebben we moeten omscholen en ze moesten meegaan in de veranderingen.Tegenwoordig kijken klanten op een hele andere manier naar technologie en naar machines. Het gaat helemaal niet meer om het maken van een nieuwe machine, maar om snappen wat die klanten in zijn proces beter wil doen. En wij ontwikkelen daar nu toevallig machine A voor en kunnen goed uitleggen waarom wij vinden dat dat het beste is. Het maakt de klant niet uit als het maar werkt. Voor hem is het niet meer dan ‘means to an end’. En dat vraagt echt andere mensen binnen je bedrijf.

Samenstelling van het personeel

De samenstelling van personeel is in de afgelopen 16 jaar heel anders geworden. Inmiddels hebben we projectmanagers en salesmensen, maar we hebben ook gewoon veel meer procestechnologen in huis gebracht, die vanuit het proces gericht met klanten kan praten. Dat betekent dat je gewoon nieuwe mensen aantrekt of van een andere opleiding en ook wel dat je tegenwoordig zelf mensen beter moet gaan opleiden. Het bepaalt of je groei hier gaat plaatsvinden of je dat die groei toch in het buitenland doet. Bijvoorbeeld in Aken, waar we ook een vestiging hebben. In Duitsland is het technisch onderwijs veel beter in ere is gehouden dan in Nederland. Het niveau is daar hoger, de instroom is hoger. Het respect om te kiezen voor dat vak is groter.

Je ziet dus dat je in Nederland echt moet kiezen om mensen zelf beter op te leiden. En dat gaat hand in hand met het feit dat je mensen van een ander niveau binnenhaalt of met een andere achtergrond. Om je een idee te geven, toen ik begon waren we met 110 mensen, in 2000 allemaal Nederlanders. Nu zijn we met 260 mensen en de helft is nog maar Nederlands. We hebben op plaatsen Fransen, Colombianen, mensen uit Spanje, Duitsers, Brazilianen. Je kiest dus mensen uit landen waar ze als specialist het beste worden opgeleid.”

Houd rekening met de verschillende culturen. Respecteer elkaar, alleen dan kun je samenwerken.

“Je kunt al die verschillende culturen niet omvormen tot je één en dezelfde cultuur, maar je kunt er wel voor zorgen dat je respect leert hebben voor andermans cultuur. En dat je ook leert op een andere manier te luisteren. Ik ga nu heel erg generaliseren, maar reken maar dat bij de Duitsers, zeker techneuten, moet alles eerst allemaal gepland worden en tot in de punt en de komma’s uitgezocht worden en dan neem je pas een beslissing om een stap verder te gaan. Nederlanders zijn veel pragmatischer. We bekijken eerst de grote lijnen en alles wordt al in gang gezet voordat we alle punten en komma’s hebben. En daarmee is de snelheid van handelen en acteren, ik durf wel te zeggen dat dat een tandje hoger of sneller ligt dan gemiddeld in Duitsland. En nu heb ik het mooie aan de hand dat je een mooie combinatie van mensen hebt die allemaal een andere achtergrond hebben. En dat wil niet zeggen dat de Duitse of de Nederlandse manier beter is, maar de combinatie is wel heel prettig.

Verschillen in Wet- en regelgeving

Ook met verschillen in wet- en regelgeving moet je rekening houden. Dat is een verschil van dag en nacht. Die paar buitenlanders die gewoon hier komen dat is duidelijk, die vallen gewoon onder de Nederlandse wetgeving. Maar wij verbazen ons nog steeds over de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Die verschillen die zijn er en daar heb je mee te dealen. En de fout die je nooit moet maken is dat je het een op moet leggen bij de ander.  Je hebt je in Duitsland te houden aan de Duitse wet- en regelgeving en hier aan de Nederlandse. Maar voor een internationaal bedrijf als het onze is dat niet per se makkelijk.”

Ook de cultuur van je klant moet je respecteren.

“De VOC-mentaliteit past bij ons Nederlanders. Je eigen identiteit is heel belangrijk, maar wij zijn behoorlijk flexibel als het gaat om omgang met mensen. Wat ik vaak als compliment terugkrijg van de bedrijven waar wij zaken mee doen, de klanten internationaal, dat ze zich thuisvoelen in ons team. Ze worden opgenomen, de communicatie is makkelijk. En we hebben 2 Duitse bedrijven en een Braziliaans bedrijf, daar ervaart men dat anders. Vanuit Duitsland wordt meer vanuit zichzelf geredeneerd, ik generaliseer weer hoor, en in Brazilië is iedereen je vriend en zul je nooit ‘nee’ krijgen. Dat is ook niet makkelijk om zaken mee te doen. Wij zijn heel direct in Nederland. Maar dat leer je wel een beetje af hoor! Want als je denkt dat je met de Hollandse directheid in Azië iets duurzaams op kunt bouwen, ga je gewoon onderuit. Je moet reizen, je klant ontmoeten en de tijd nemen om hem te leren kennen.”

Onze uitdaging voor de toekomst zit hem niet alleen in een nieuwe branche als wel in het onderscheidende vermogen dat we voor de klanten hebben.

“De grootste uitdaging, of liever wens, is om, naast wat we nu aan het doen zijn als marktleider in de cacao, ook die positie te verkrijgen in de chocola. En natuurlijk die nieuwe technologie LOG5 voor de noten en zaden. Dat belooft voor ons wel een hele interessante volgende stap te zijn. Daarbij gaat het altijd om het onderscheidend vermogen, dus kunnen wij de productieprocessen van de klanten beter maken, maar we moeten er wel verstand van hebben. Cacao en chocolade ligt in elkaars verlengde, dus dat was een logische stap. En wat we met LOG5, die noten en zaden-tak nu hebben ontwikkeld, dat lag in het verlengde van het roasten van cacaobonen.”

5 tips van Mirjam van Dijk voor ondernemers

1 Durf te kiezen.

“Breng focus aan en durf te kiezen. Je kunt niet alles, kijk wat goed bij je past en ga daar vol voor. Dat pas ik toe op alle nieuwe dingen die op ons pad komen en kansen. Dat filter ik. Ik heb een soort driehoek: techniek, proces en klant. Als we 2 van de 3 niet in de vingers hebben beginnen we er niet eens aan. Hoe goed of hoe leuk de kans ook is.”

2 Wees authentiek.

“Als het te ver van je af staat voelen mensen dat. Of het nu nationaal of internationaal is. Je moet geloven in wat je doet en dat moet je van nature kunnen doen. Je moet jezelf zijn en natuurlijk moet je in interactie met mensen zorgen dat je goed kunt luisteren en dat je je eigen boodschap goed over kunt brengen. Maar als je dat niet vanuit je eigen zijn kunt doen, dan gaat het je heel veel energie kosten.

Recent hebben we een feest gehad voor het 130 jarig bestaan en de opening van het technologie centrum. We hebben een open dag georganiseerd voor gezinnen en mensen die überhaupt interesse hadden. Nou, we hadden 2.500 man over de vloer. En iedere collega was op dat moment een gastheer of gastvrouw. Zo hadden we het ook besproken. Loop op de mensen af en vertel wie je bent en wat je doet en waar het voor is. Dan zie je onze mensen met een dikke grijns rondlopen aan ouders vertellen, aan buurtbewoners en aan klanten vertellen wat ze doen. Daar kan niets tegenop.”

3 En dat is gelijk de derde tip: vier elke keer de successen die er zijn omdat je altijd weer gericht bent op het volgende.

4 Wees betrokken bij je mensen.

“Wees open en eerlijk en je krijgt het van de mensen terug. Mensen vertellen wat je doet en ook als het nee is, zo goed mogelijk proberen uit te leggen waarom het nee is. Niet iedereen kan altijd gelijk hebben. Dat geldt voor iedereen ook voor een CEO of directeur. Het maakt ook echt niet uit wat het opleidingsniveau is van mensen ze weten gewoon wanneer je flauwekul staat te verkondigen. Dat weten ze.”

5 Aan alleen ja-knikkers rondom de tafel heb je niets.

“Een mooie mix aan diversiteit van mensen in het team. En zorgen dat die zich vrij voelen om hun mening te geven. De tijden zijn wat onzekerder geworden en mensen durven misschien niet alles meer te zeggen. Maar bevlogenheid is belangrijk. Ik denk dat het ook wel eens te maken heeft met het verwachtingspatroon dat wij zelf hebben op deze plek. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze net zo knettergek zijn als wij met 60 of 70 uur per week werken en dat je daar nog blij van wordt en extra energie van krijgt. Maar een bepaalde betrokkenheid ten aanzien van het eigen vak dat is wat anders. Eén van de dingen die ik als eerste heb moeten leren is dat mensen dat allemaal op hun eigen manier invullen. Het verwachtingspatroon dat ik zelf had en de normen en waarden die ik mezelf oplegde kon ik niet zo maar een ander opleggen.”

Meer over Mirjam en Royal Duyvis Wiener BV:

https://nl.linkedin.com/in/mirjam-van-dijk-5b231515

http://duyviswiener.com/

Comment Section

0 reacties op “#17 Mirjam van Dijk over ondernemer zijn binnen een bedrijf:

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: