Page content

article content

16 tips om voor 10-20 uur per week aan coach opdrachten te krijgen

Ik hoor van coaches dat ze graag 10-20 uur per week willen werken als coach. Veelal willen ze coach opdrachten combineren met een (deeltijd)baan. Het grootste probleem voor de coaches is dat ze onvoldoende opdrachten krijgen om die 10-20 uur mee te vullen. In dit artikel geef ik je graag 16 tips voor hoe jij wel voor 10-20 uur per week coach opdrachten kunt krijgen.

1. Zorg ervoor dat je echt weet wat je wilt

Tijdens een webinar vroeg ik hoeveel coach opdrachten zij nodig hebben om van het inkomen als coach te kunnen leven? Het was heel interessant om te horen dat de mensen aangaven dat ze dan voor maar 10-20 uur coach opdrachten hoefden te hebben. Het is interessant omdat de vraag ging over wat je als coach nodig hebt om de rekeningen te betalen en leuke dingen te kunnen doen, maar er is geantwoord vanuit een tijdsbesteding. Mensen denken: “Als ik 10-20 uur per week als coach werk kan ik daar geld mee verdienen.”

Regelmatig hoor ik van coaches dat ze het zat zijn om mensen voor niks te helpen. Zie jij al de link tussen de mindset en het resultaat? Als jij jouw tijd wilt vullen met coachen, zal dat geen probleem zijn en lukt je dat zeker. Maar als je jouw tijd wilt inzetten daar daadwerkelijk inkomen mee te verdienen, heb je een andere doelstelling nodig. Denk eens na over welk financiële resultaat je wilt bereiken.

2. Prijzen

Eigenlijk hoort prijsstelling pas na het creëren van je product te komen, echter in de lijn van dit artikel bespreek ik dat toch bij de tweede tip. De valkuil van coaches is dat ze voor hun klant gaan denken. “Mensen kunnen dat niet betalen” of “Dat hebben ze er niet voor over”.. Het is de vraag of dat ook daadwerkelijk zo is. Heb je jouw klanten wel eens gevolgd en heb je wel geanalyseerd wat het uitgavenpatroon is van jouw klanten? Waar geven jouw klanten hun geld aan uit? Boodschappen, kleding, vakantie, uitgaan of sport? Het is natuurlijk het goed recht van die mensen, maar het illustreert dat die mensen zelf een keuze maken, waar ze hun geld aan uitgeven. Jij kunt dus niet voor mensen bepalen of ze het geld niet zouden kunnen missen of dat ze het niet voor jouw product of dienst over hebben.

3. Welk probleem help je oplossen voor de klant

Mensen zullen bereid zijn om hun geld aan jou uit te geven als jij duidelijk weet te maken welk probleem je voor hun oplost. Wat kun jij doen om de huidige situatie van je klant om te buigen naar een nieuwe situatie die positiever is? Een positieve verandering kan voor jouw klant van alles zijn. Het kan betekenen dat de klant gelukkiger, vrolijker, rijker, slanker, fitter, rustiger of blijer is. En zo zijn er nog veel meer veranderingen op te noemen! Denk bijvoorbeeld eens aan een geweldige baan of een liefdevolle relatie. Het zijn in ieder geval allemaal zaken waar je als coach een bijdrage aan kunt leveren.

4. Tijdsindeling

Als je 10-20 uur per week met coach opdrachten bezig wilt zijn, moet je zeker in het begin minimaal 20-40 uur per week tijd besteden aan het opzetten van je coachbedrijf. Het belangrijkste is dat je eerst gaat opschrijven waarom je graag wilt coachen. Wat is jouw drive om te gaan coachen?
Vanuit die teksten en ideeën ontstaat een blauwdruk om je plan voor zichtbaarheid te gaan creëren. Ik adviseer je om het ook echt in deze volgorde te gaan doen.

5. Aandacht

Het is bekend gezegde: ‘alles waar je aandacht aan geeft, groeit.’ Mijn ervaring is dat dit gezegde ook echt waar is. Als je je aandacht richt op het in kaart brengen van bezwaren, zullen je bezwaren gaan groeien. Je krijgt er steeds meer en uiteindelijk ben je je eigen mindset aan het manipuleren om maar vooral niet door te gaan met het realiseren van je droom om 10-20 uur per week coachen.
Ga dus voor het tegenovergestelde, geef namelijk aandacht aan het opzetten en uitbouwen van je coachbedrijf. Geef aandacht aan zichtbaarheid en klantcontact. Dit is heel belangrijk voor het krijgen van coach opdrachten.

6. Doorzettingsvermogen

Hou vol! Je moest eens weten hoeveel tegenslagen ik heb gehad. Kijk ook maar eens naar topsporters. Hoeveel van de medaillewinnaars hebben zonder noemenswaardige problemen de top gehaald? Ik durf te zeggen: niet één. Ze hebben allemaal keihard getraind, blessures overwonnen, nieuwe sponsoren moeten vinden, etc. Wat ze op de been heeft gehouden, is het geloof in het bereiken van hun einddoel. Met het opzetten van een bedrijf is dat net zo. Je zult tegenslagen krijgen, maar van elke tegenslag word je ook weer sterker.

7. Bezoek events

De meest praktische tip die ik je kan geven, zodat je direct met klanten in contact komt, is: ga events waar jouw doelgroep aanwezig is, bezoeken! Probeer met de mensen aan de praat te raken. Vraag ze op de persoon af: ‘Goh, zou ik met jou een gesprek mogen voeren?’ Deel in dat gesprek de meest waardevolle tips die je kunt geven, met als doel je gesprekspartner echt te helpen. Dit zullen ze nooit vergeten. Mocht die persoon later hulp willen, dan ben jij degene waar ze als eerste aan denken.

8. Product

Als je een product of dienst gaat ontwikkelen, stap dan niet in de valkuil om dat product helemaal gedetailleerd uit te werken. Zeker bij coachproducten blijkt vaak dat klanten net iets andere behoefte hebben, dan jouw product kan vervullen. Uit de coachgesprekken die je voert, leer je waar de mensen echt behoefte aan hebben of wat het beste werkt. Met die ervaring kun je het product vanuit de praktijk ontwikkelen en wordt het product het beste product wat je kunt leveren.

9. Vertel je mooiste verhalen

Klanten zijn niet geïnteresseerd in hoe je werkt, maar in welke resultaten je hebt behaald. Om die resultaten te tonen, werkt het vertellen van verhalen het beste. Vertel je eigen verhaal en dat van de mensen die je hebt mogen coachen. Dit kunnen al echte klanten zijn, maar ook ‘proefpersonen’. Het kunnen ook verhalen van mensen zijn die je tijdens je opleiding hebt ontmoet en die goed kunnen vertellen over jouw manier van coachen.

10. Geduld

Als je de keuze hebt gemaakt om met het werven van klanten aan de slag te gaan, zodat je die 10-20 uur per week met coach opdrachten kunt vullen, wees je er dan van bewust dat het even tijd kost voordat mensen van jouw bestaan af weten. Doorgaan, doorgaan, doorgaan, dat is het credo. Pak kleine kansen om te zorgen dat je ervaring opdoet en uren maakt. Dit heeft zowel betrekking op het coachen zelf, maar ook op het werven van klanten. Het is trainen, trainen, trainen en steeds beter worden in wat je doet.

11. Zoek je publiek op

Wat voor mij zeker het verschil heeft gemaakt is dat ik ON-TOUR ben gegaan. Naast dat het gaaf klinkt, is het ook een geweldige manier om direct met je klanten in contact te komen. Je komt met mensen die in jou zijn geïnteresseerd of jou volgen op social media in contact. Vaak zijn het mensen die jou LIVE willen ervaren, ze willen ervaren of je het in echt hetzelfde bent als op Facebook. 50% van de coaches die ik op dit moment begeleid, heb ik ontmoet tijdens de LIVE-events. Het is dus zeker de moeite waard. Daarnaast is het gewoon super leuk om te doen.

12. Je bent zo uit beeld

We leven in een wereld waarin heel veel informatie beschikbaar is, waar we allemaal aan worden blootgesteld. Als je een tijdje niets van je laat horen raak je uit beeld, verdwijn je in alle informatiestromen en zijn de mensen je zo weer vergeten. Het onderhouden van een relatie is ontzettend belangrijk. Je hebt eigenlijk twee type relaties. Je hebt de relatie met de mensen die nog geen klant zijn, maar wel interesse hebben. En je hebt de klanten die al wel in jou geïnvesteerd hebben. Beide groepen verdienen aandacht. Verdeel je aandacht en pas het soort aandacht aan, aan je type klant.

13. Tijd voor jezelf

Neem zo nu en dan even afstand. Tijdens het behalen van je doel, is het belangrijk om zo nu en dan te ontspannen en je gedachtes even te verzetten. Juist door andere dingen doen, activeer je je creativiteit en ontstaan de meest geniale ideeën.

14. Maak een berekening

Reken uit wat je nodig hebt aan inkomsten uit coach opdrachten of wat je graag extra wilt verdienen . Zet dat bedrag op een blaadje of in een Excelsheet. Deel dit bedrag door het aantal uur dat je wilt of kunt besteden aan coachen.
Vervolgens vermenigvuldig je dat bedrag per uur met een factor 2 of 3. Je doet dit om op deze manier geld binnen te krijgen wat je nodig hebt om de kosten te betalen. Je hebt immers kosten en inkomsten. Als je dit niet doet, werk je alleen voor het kunnen betalen van de kosten en kun je geen leuke dingen doen met het inkomen wat je verdient als coach.

15. Zoek een coach

Durf te investeren in een coach die ervaring heeft met het opstarten van een coachbedrijf. Je zult tegen allerlei kleine en grotere vragen aanlopen. Het is handig als je dan iemand hebt die je handvatten kan geven om, zodat je verder kunt. Daarnaast kan een coach je vanuit zijn/haar ervaring ideeën aandragen waar je zelf nog niet aan gedacht had. Soms kan een kleine tip al voor een grote doorbraak zorgen.

16. Sluit je aan bij een netwerk van coaches

Het is fijn als je ervaringen met coaches kunt delen. Bovendien kun je in een netwerk van coaches elkaar aanbevelen. Als je je op de markt gaat begeven, krijg je veel vragen van klanten. Deze hoef je (gelukkig) niet allemaal zelf te beantwoorden. Door de klant in contact te brengen met een andere coach, heb jij de klant nog steeds goed geholpen en ontvang jij daar de credits voor.

Neem rustig de tijd om met deze tips aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en het resultaat van de uitwerking. Ik hoor ze graag, zodat ik je verder kan helpen om je doel, namelijk 10-20 uur per inkomen verdienen als coach, te realiseren.

Met enthousiaste groet

Raymond Gruijs

Comment Section

5 reacties op “16 tips om voor 10-20 uur per week aan coach opdrachten te krijgen


Door Rowien Jager op 30 augustus 2016

Beste Raymond, dank je wel weer voor dit zeer heldere en inspirerende stuk. Eindelijk lees ik dat je moet doorgaan doorgaan doorgaan. Een bedrijf opzetten en runnen is gewoon hard werken (niets mis mee) en dat je door het te doen beter wordt. JIj schrijft dat je on tour ging. Waar en hoe begon je daar mee? Hoe vlieg je zoiets aan? dank je wel alvast voor je reactie.


Door Miranda Wolfs op 2 september 2016

“On Tour ” gaan… Ik las het bij u ook. U geeft ook die raad. Ik schreef reeds verschillende diensten aan, bood aan verschillende instanties mijn cv en coaching aan. Maar kreeg nog geen respons. Waar vind ik eventueel informatie over events over coaching? Bedoelt u met ‘on Tour gaan’ dan werkelijk persoonlijk naar deze instanties stappen ipv mails en dergelijke?
Ik lees verder met veel interesse uw tips. Dank daarvoor.


Door Raymond-Gruijs op 6 september 2016

Ha Rowien en Miranda.
Dank je wel voor jullie reactie. On tour gaan was voor mij letterlijk het land in gaan. Ik heb op 4 locaties een zaal gehuurd en via Facebook mijn doelgroep geïnformeerd dat ik een workshop ga geven. De workshop is gratis. Mensen betalen een bedrag voor de zaalhuur en de koffie. Op deze manier maak je kennis en contact met je doelgroep, met je klanten. Ik vind het geweldig om te doen en de mensen investeren graag hun tijd om naar jou te komen luisteren. Een perfecte manier om connectie op te bouwen. Komende week ga ik de data bekend maken wanneer ik weer events ga verzorgen in het land. Tot snel Raymond


Door Jolanda Verdegaal op 9 december 2016

Hey Raymond,
Bedankt voor de tips, ik ga er graag mee aan de slag en ben blij te lezen dat ik al een heel eind ben. vooral het doorzetten en de berekening ga ik nog mee aan de slag, de rest loopt.. Bedankt en fijn weekend. Groet, Jolanda Verdegaal, Jolanda Verdegaal Coaching uit Eersel.


Door Inez Hoedjes op 12 december 2016

Hallo Raymond. Wat een goede, nuttige en praktische tips heb je gegeven. Ik ben er blij mee, want als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. Doorzettingsvermogen, alles goed berekenen (gewenste omzet) en een doel voor ogen zijn wat mij betreft essentieel. En die tip: Neem een coach, ja die ga ik zeker opvolgen!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: