Page content

article content

# 15 De 10 inspirerende adviezen van Robert Jan Hendriks:

Voor het starten van een bedrijf heb je geen kapitaal, geen groot pand en ook geen vlotte babbel nodig.  

Na mijn studie economie liep ik stage bij een talenschool in Barcelona. Daarna bezocht ik een seminar van Edward Bain in Amerika. Ik realiseerde me dat ik een bedrijf kon starten zonder kapitaal, groot pand, import uit China of vlotte babbels. Ik dacht dat ik veel moest investeren, maar ik realiseerde me dat ik dus vanuit huis een business kon opbouwen met een laptop en een website vol content.

 

Leer van voorbeelden.

Leer van de grote voorbeelden op het gebied van online marketing. Ik noemde al Edward Bain. Maar ik leerde ook veel van Eben Pagan (Digital Product Blueprint) over hoe je een kennisproduct kunt vermarkten en van Russel Brunson van Dotcomsecrets.com. Zij weten als geen ander hoe je internet kunt inzetten om je bedrijf op te bouwen.

 

Het verschil maak je met integriteit en de wil om mensen te helpen.

Vaak zoeken we iets waar je heel snel rijk mee kan worden. Het internet zit er vol mee. Wat echt het verschil maakt is integriteit en mensen helpen. Zoek naar “An itch that needs to be scratched”. Dat heb ik van Eben Pagan geleerd. Je moet een probleem oplossen, dat werkt supergoed. Ik kon destijds maar één probleem oplossen en dat was huidklachten, met name Rosacea. Daarom heb ik hierover mijn eerste e-book geschreven. Ik ontdekte dat ik mensen hielp en dat het mogelijk was daar mijn geld mee te verdienen. Toen ik dat ontdekte, ben ik er helemaal voor gegaan en dat veranderde alles.

 

De basis voor een goede website is goede content.

De eigenaar van de talenschool in Barcelona waar ik stage liep vertelde mij dat al zijn klanten binnenkwamen via zijn website. Het was een simpele website, die tot op de dag van vandaag nog steeds hetzelfde is. Maar nog steeds staat het bovenaan in Google en dagelijks komen er aanvragen binnen om een cursus te doen van € 300 of € 400 per maand. Allemaal gratis leads. Ik verbaasde me erover en ik analyseerde de website, maar vond het toen niet echt super. En dat is het nog steeds niet. Maar er staat goede content op en daarom werkt het. Ik dacht eerst dat je ICT-lord moest zijn en baas in websites en ontwerp. Maar dat hoeft helemaal niet. Nu is het nog veel makkelijker dan in 2006 met tools als WordPress of Phoenix van IMU. De essentie is het internet omarmen.

 

Goede content = goede, waardevolle artikelen en persoonlijke aandacht.

Ik zie vaak bij ondernemers met een blogje dat ze niet gefocust zijn. Ze schrijven over wat op dat moment interessant is, niet over een bepaald onderwerp waar ze helemaal in willen domineren. In mijn geval kan dat hoge bloeddruk zijn, de huidaandoening rRosacea en daar dan artikelen over schrijven. Want daar zoeken mensen op. En je kunt voor hen een probleem oplossen. Waardevolle content dat is de basis van alles. En 1-op-1 marketing. Dat zei Brian Courts ook heel mooi: 1-op-1 marketing, gepersonaliseerd. Ook op Facebook: iemand heeft een probleem, een “itch that needs to be scratched”, vervolgens kom jij met de oplossing. Bijvoorbeeld bij gezondheid: iemand die wil afvallen die wil niet wat weten over bloeddruk-verlagers. Je moet dan individueel gericht met die persoon communiceren.

 

Zet social media in op een manier die bij je past.

Internet is een medium: geen techniek. En het past bij elke business. Ik zit nu in Duitsland en ik train hier in de local gym. De eigenaar wil in december en in januari meer klanten hebben. Vroeger verstuurde hij een flyer en betaalde hij € 1500,- in deze regio en dat leverde één klant op. Nu werkt hij met Facebook en dan target hij precies op die mensen die in deze regio wonen. Je kunt gewoon bij de criteria aangeven dat je binnen een straal van 20 of 30 km een bepaalde doelgroep wil bereiken. Dus als je in de detailhandel zit, of als ondernemer met bepaalde producten, een sportschool, massagebedrijf, kapper… Fantastisch.

Om te overleven en succesvol te zijn, moet je zorgen dat je flexibel bent en je aan kunt passen aan de omstandigheden.

Aanvankelijk bood ik mijn e-book aan op Adwords. Ik schreef zelfs meerdere e-books over verschillende klachten. Ik verkocht die e-boeken en draaide een sales van 10-15 per dag. Toen paste Adwords de richtlijnen aan en kon je niet meer met verkooppagina’s werken. Ik zat in Spanje en opeens werden destijds mijn advertenties niet meer geshowd. Ik had de richtlijnen nooit goed bekeken natuurlijk maar een controle van die richtlijnen belichtte inderdaad dat mijn advertenties het beleid schendden. Ik had geen business meer. Ik ging van € 15.000,- naar € 800 per maand. Daar moest ik mijn appartement van betalen en van leven. Ik had een aantal websites en die stonden per ongeluk hoog in Google. En daardoor kreeg ik toch nog steeds wat bezoekers en draaide ik wat verkopen. Ik kon mezelf nog wel redden. Toen ben ik dankzij Eelco de Boer in artikelmodus gegaan. En toen ben ik 4 artikelen per dag gaan schrijven gedurende 2 jaar lang en dat heeft echt het verschil gemaakt. Ik heb me gefocust op de thema’s waar ik al e-books over had. Hoe Eben Pagan het ook zegt: Adaption, become an adaptationist. Constant aanpassen aan de nieuwe omgeving aan nieuwe technologie. Toen was het Adwords, nu is het Facebook. Aanpassing, dat is waar elke ondernemer goed in moet zijn, wil je succes hebben op de langere termijn.

 

Neem mensen, die echt in je product geïnteresseerd zijn, mee op reis en bindt ze aan je met waardevolle informatie waar ze echt wat aan hebben.

Stuur geen rommelmails, maar help iemand op basis van interesse of op basis van een probleem. Bijvoorbeeld met afvallen, door hierover specifiek informatie te versturen en niet over andere onderwerpen. Ik gebruik een e-mail marketing systeem, het is zelfs meer een klanten beheerssysteem. Mensen die op mijn mailinglijst komen krijgen een etiket op basis van hun interesses. Bijvoorbeeld ‘afvallen’, ‘gezonde recepten’, ‘het verlagen van de bloeddruk’, etc. Op basis van die etiketten, stuur ik dan e-mails waar ze op zitten te wachten. Waardevol, dat werkt goed. Mensen komen in een funnel terecht en krijgen 4 – 8 weken waardevolle e-mails. Daar zit ook een webinar in, zo kun je met mij de samenwerking aangaan, met coaching-sessies en een online programma. Dat is dan het verdienmodel. Na 8 weken komen ze op een gewone lijst, en vervolgens gaan we samen kijken wat nog meer thema’s zijn waar ik ze mee kan helpen.

 

The biggest challenge for a business is to face the interruptions.

Dat zei Peter Drucker al in de jaren ’90. Dus pre-internet. Focus wordt ook steeds zeldzamer moet ik zeggen. Dat viel me op tijdens een presentatie onlangs, hoeveel mensen zitten te scrollen op het internet of op hun tijdlijn zitten te kijken. We leven in een wereld met veel interruptie, we worden constant afgeleid en focus wordt een steeds grotere uitdaging. Dat je constant gestoord wordt. Het belangrijkste is afleiden en elimineren. Als je een ding moet onthouden is: zet die smartphone uit en zet die pas om 4 uur ’s middags aan en ook je e-mail. Doe in 1 uur al je afleiding. Dat maakt een verschil.

 

Deel, deel en deel. Al je kennis!

Het is een principe. In America heet het “Moving the Freeline”. Dus dat je je beste stuff, je epic shit gewoon weggeeft. En dat werkt heel goed. Ook heel goed als marketing, dus waarom zou je het niet doen? Ik vind het altijd raar als mensen vragen: “Moet je niet geld gaan vragen voor je artikelen?” En ik denk dan dat is de verkeerde mindset. Waarde delen en waarde geven en vervolgens de meest waardevolle speler zijn in je markt. Mijn doel is de meest waardevolle gezondheidswebsite van Nederland maken en ik ben hard op weg.

Meer informatie over Robert Jan: http://www.optimalegezondheid.com/

Comment Section

0 reacties op “# 15 De 10 inspirerende adviezen van Robert Jan Hendriks:

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: